3 frågor till en stjärnsäljare

Stjärnsäljaren Per Pändel, märkesansvarig för Audio på Bilmetro i Gävle, porträtteras i majnumret av Motorbranschen. Per, som säljer uppemot 400 bilar per år, svarar här på fler frågor från Anders Parment. (Fotot är taget av Stéfan Estassy.)

Hur bemöter du jobbiga kunder?

Jag vill kunna hantera alla. En krävande kund är egentligen aldrig något problem, men sedan har man de här som inte förstår att saker kostar pengar. Det kan vara ett problem, men allt går att lösa.

 Hur skiljer sig kunden som köper en bil för en dryg miljon från tjänstebilskunden?

– I båda fallen är det väldigt medvetna kunder, men för tjänstebilskunden får det inte vara ett öre över 7,5 basbelopp, så om BMW erbjuder fyrhjulsdrift och vi inte gör det är det svårt att konkurrera.

De som köper dyrare bilarna, som SQ7, är ofta väldigt intresserade och har inget definitivt pristak. Men kräsna är de, och det är bra, helt rätt. Bilen är dyr och jag blir en bättre säljare om kunderna är krävande. Vi jobbar inte med rabatter utöver de centrala kampanjerna. Men vi är flexibla och försöker lösa saker.

 Hur skulle det gå om du sålde Honda, Volvo eller Merca?

För tråkiga kunder, jag hade inte varit kvar. Jag har ju byggt upp ett nätverk med kunder som berättar om oss och pratar med andra. Dels vill jag inte börja om, dels skulle det inte bli lika roligt med andra produkter.

Men det är det klart, om jag träffar någon i skidliften och säger att jag säljer RS7:or klingar det spännande. Polo, Mondeo eller Prius skulle inte låta lika spännande.

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar