Branschens kvinnor uppmärksammas nu i ett stort upprop. Sofia Forsling, en av initiativtagarna till uppropet, förklarar att bredare perspektiv och jämställdhet på företagen leder till bättre lönsamhet och större social hållbarhet.
Alla talar om hållbar utveckling, och oftast är miljömässig hållbarhet i centrum; att vi lever, verkar och förflyttar oss på ett sätt som ger minsta möjliga avtryck på vår planet och våra naturresurser. Men det finns också andra sorters hållbar utveckling, som social och ekonomisk.
För att uppnå social hållbarhet är det till exempel viktigt med jämställda samhällen och branscher. I verkstads- och bilhandlarbranschen har vi historiskt haft mycket få kvinnor, vilket inte är hållbart i längden. MRF:s och Waykes upprop Branschens mäktigaste kvinna är därför ett viktigt bidrag på vägen mot hållbarhet.
Sofia Forsling, partnerskapschef på Wayke, är en av initiativtagarna till uppropet som nu har kommit en bra bit på väg.
Hur väcktes idén?
– När jag gång på gång fick höra ”det finns inga kvinnor i branschen” fick jag nog. Det finns många otroligt kompetenta kvinnor, men av någon anledning syns de inte lika mycket som männen. Vi på Wayke började inventera kvinnorna i branschen för att skapa intressanta webbinarier tillsammans med MRF, och slogs av hur många namn vi lyckades få fram helt själva. Då kläcktes idén om att ta hjälp av andra för att skapa en ”mäktigaste-lista”.
Varför är det viktigt att lyfta kvinnor?
– Idén med mäktigaste-listan kom upp för att vi vill hedra och lyfta fram de kvinnor som vill göra branschen smartare och bättre. Men det är också generellt viktigt att belysa jämställdhetsfrågan och påvisa goda exempel, det är inte en kvinnofråga utan en affärskritisk fråga. Företag som arbetar aktivt med att bredda perspektiven och har ökad mångfald bland anställda och ledare, har mer hållbar arbetsmiljö och bättre lönsamhet än väldigt homogena bolag.
Hur många nomineringar har ni fått och i vilka områden jobbar kvinnorna?
– 350 nomineringar har kommit in och intresset har varit mycket större än vi vågade hoppas på. En stor del av de nominerade har olika typer av ledarroller, och motiveringarna vittnar om kompetenser och egenskaper som inkluderande ledarskap, affärsdriv, entreprenörskap och personer med stora hjärtan och förmåga att se sina medarbetare. Andra arbetar med frågor inom digitalisering, hållbarhet och kompetensförsörjning, och flera har nominerats för att de är fantastiska förebilder som aktivt jobbar med jämställdhetsfrågan.
– Nu har vår jury gått igenom alla nominerade och enats om ett antal kategorier där vi så småningom skall utse vinnare. Just nu arbetar vi med att kategorisera kandidater och göra efterforskningar för att få en så rättvis rankning som möjligt.
Vilka ingår i juryn?
– Den består av Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, Martin Sköld, forskare och docent på Handelshögskolan i Stockholm, Sofia Rasmussen vd Rasmussen Analys, Tommy Letzén, vd på MRF och mig själv. Vi är glada över den bredd och erfarenhet våra jurymedlemmar har inom bilbranschen, akademin och omvärldstrender.
Skall initiativet upprepas framöver?
– Innerst inne önskar jag att det inte skulle behövas sådana här listor, men med tanke på det gensvar som initiativet fått och hur många coola kvinnor som verkar i branschen hoppas jag att detta är startskottet på en årlig lista där vi får hylla dem. Och när pandemin är över hoppas jag att vi får tillfälle att ses fysiskt och fira vinnarna tillsammans. Om inte det här året, så förhoppningsvis nästa!

Namn: Sofia Forsling
Gör: Partnerskapschef på Wayke
Bor: Vasastan i Stockholm (men uppvuxen i Hallsberg)
Familj: Man Johan, barn August 9, Fredrika 6
Ålder: 39
Kör: Audi A4
Bra initiativ Sofia.
Varför syns inte alla kompetenta kvinnor? Är det ett gubbfilter som grumlar synen på verkligheten?
Jag hävdar att flickor är framtidshoppet.
Stolt att känna dig.