Kraftig ökning av bilköp på nätet

Nätköpen och antalet svenskar som kan tänka sig att köpa bil via nätet har ökat snabbt enligt landets näst största handelsplats för bilar, Wayke. Antalet svenskar som kan tänka sig att köpa bil via webben har ökat med 43 procent det senaste året. December var en rekordmånad och den totala mängden genomförda nätköp via Wayke är fler än 1 150, vid pandemiutbrottet var de fyra. Antalet bilar som finns tillgängliga för nätköp har tiodubblats och utgör nu 29 procent av bilarna på Wayke.

I januari 2020 deltog fler än 1 000 svenskar med körkort i en undersökning där Wayke frågade hur stor sannolikheten var att de skulle köpa bil på nätet. Då svarade 44 procent att den var stor, när bilsajten nu ställde samma fråga var det 63 procent som svarade samma sak  

I början av 2020 var det fyra handlare som erbjöd alternativet att genomföra hela bilköpet på nätet, i dag är det 263. 

– Att covid påverkar köpbeteendet och påskyndar digitaliseringen märkte många tidigt men att det skulle förändra hela bilbranschen så här fort och omfattande var det få, om ens någon, som gissade, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Martin Fransson, Wayke.

 

Det som krävs för att kunder ska våga köpa en bil digitalt är ingående dokumentation om bilens historik och skick (79 procent av de tillfrågade önskar sådan information), tydliga bilder på eventuella skador (74 procent), tydlig information om utrustning och bra bilder. Garantier med tydliga villkor är också en viktig faktor vid köpet (64 procent).

Den populäraste bilmodellen att handla digitalt är Volvo V60. Volvo V90, V40 och XC 60 ligger på andra, tredje och fjärde plats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar