Premiär för världens första el-timmerbil

På Elmia lastbil i dag presenterade Scania världens första eldrivna 80-tons timmerlastbil.

Lastbilen är en del av ett pilotprojekt som drivs av Scania och SCA, och är delfinansierat av Vinnova. Syftet är att visa att även energikrävande ekipage som timmerbilar kan köras med elektrisk drivlina, och ger förutsättningar för att skala upp den eldrivna tunga trafiken. Timmerbilen har kört för SCA i två månader och längs körsträckan finns egen laddinfrastruktur.

– SCA jobbar hårt mot fossilfrihet ute på våra industrier, och elektrifiering av transporterna är nästa viktiga steg, säger Mikael Sundelin på SCA, och berättar att alla berörda är nöjda:

– Det fungerar jättebra enligt chaufförerna. Kupén är tyst, man slipper avgaser och kringboende slipper buller. Framtiden ser ljus ut.

David Källsäter, vd för Scania Sverige, understryker att elektrifiering inte bara är hållbar, utan även lönsam.

– Tysta transporter möjliggör nattkörning, vilket ökar nyttjandegraden, vilket är lönsamt. Chaufförerna blir heller inte lika trötta av ljudet, vilket gör att de kanske kan ta längre eller fler pass; önskvärt under rådande chaufförsbrist.

Hälften av Scanias utvecklingsbudget går till elektrifiering, bland annat byggs en batterifabrik och ett batterilaboratorium i Södertälje, och snabbladdning finns nu i flera lastbilsverkstäder.

–  Vi satsar rejält på el och till 2030 skall hälften av alla lastbilar vi säljer vara elektrifierade, säger David Källsäter.

David Källsäter, vd Scania Sverige, Mikael Sundelin, SCA, Jessica Björkquist, e-mobilitetsansvarig på Scania och Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Utöver timmerlastbilen ingår bland annat en elektrifierad 60-tons lastbil som kör för Dagab och en 70-tonnare i Boliden i projektet.

Med på presentationen var infrastrukturminister Tomas Eneroth, som sade att omvärlden tittar på Sverige och imponeras av hur transportsektorn här går före i omställningen. Det pågår också stora satsningar inom laddinfrastruktur, exempelvis bygger EU nu laddstationer för tung trafik var sjätte mil.

– Scania, Mercedes och Volvo går före och är viktiga aktörer för att åkarna skall vara trygga med fossilfrihet, sade Tomas Eneroth.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar