Servicerådet löser knutarna på verkstaden

På Din bil i Täby blev ett nytt serviceråd lösningen på en rad trivselproblem. Verkstadschefen Nathalie Fagerström Thorén berättar.

Problemet:
”Egentligen var det en slump att jag hamnade i den här branschen. För sex år sedan jobbade jag vid servicedisken på Hornbach, en annan mansdominerad miljö, när en tidigare jobbarkompis ringde. Hon hade börjat på reservdelsavdelningen på Din bil i Bromma och tyckte att jag också skulle söka mig dit. Jag hade dessutom precis flyttat till Täby, så när en tjänst som servicerådgivare i Täby blev ledig sökte jag och fick jobbet. Det funkade bra, och i början av 2022 fick jag en ny tjänst som arbetsledare på VW-verkstaden här. Det är kul och jag trivs jättebra att jobba med mekanikerna, de är schyssta och hjälpsamma. Men när jag hade arbetat ett tag fick jag höra att stämningen inte var på topp bland dem. De upplevde att ledningen kunde vara mer lyhörda för deras åsikter och önskemål och att de inte kände sig helt involverade. Om det påverkade lönsamheten? Ja lite grand. En nöjd tekniker är en produktiv tekniker.”

Lösningen:
”Min chef Daniel, som också är servicemarknadschef, tog upp problemet med frustration på ett möte. ’Det här måste lösas, hur ska vi göra så att alla känner sig engagerade?’, sade han. Han föreslog att vi skulle ha en grupp som träffades en gång i månaden. I gruppen skulle han och jag vara med, plus tre tekniker som kunde samla upp synpunkter från golvet. Dessutom skulle vi ta in två från administrationen som kunde bidra med betraktelser från sin sida av organisationen. Även om vi har olika uppgifter jobbar vi på samma företag och har samma mål; att det ska gå bra för verksamheten, fast från olika infallsvinklar. Vi behövde större förståelse för varandras arbete, och mer kunskap om vilka problem de olika rollerna stöter på under en arbetsdag. När vi presenterade idén för teknikerna och administratörerna blev det positivt gensvar. Teknikerna tyckte att det var en superbra idé, så för cirka ett år sedan satte vi igång med vårt serviceråd. ”

Resultatet:
”En gång i månaden ses vi i rådet, oftast mitt i veckan när det inte är lika stressigt. Då sätter vi oss ner och pratar. Tanken är att det ska ta cirka en timme, men vi har också bestämt att det får ta den tid det tar. Är det mycket att lufta pratar vi tills vi är klara, helt enkelt. Det kommer fram mycket bra saker som underlättar arbetsbelastningen och rutinerna, exempelvis så att inte processerna stannar upp på vissa ställen. Generellt har välbefinnandet ökat bland teknikerna, vilket som sagt är viktigt. Teknikerna är bland de viktigaste rollerna vi har på en sådan här anläggning, och det gäller att visa att vi andra bryr oss om hur de har det. Det har blivit bättre stämning helt enkelt. Vi anstränger oss också för att hitta på saker ihop. Nyligen var vi och bakade pizza tillsammans på ett ställe, en annan gång arrangerade vi en volleybollturnering. Tanken är att vi ska skifta medlemmar i rådet någon gång i kvartalet, men det är inget tvång att vara med och vissa gillar det mer än andra, så vi tar det som det kommer. Det har även fungerat bra för mig personligen. För en månad sedan gick jag från att vara arbetsledare till att bli verkstadschef. Det är lätt att vara chef här, alla är superduktiga och vi litar på varandra.”

Fakta/
Din Bil i Täby
En fullserviceanläggning för Cupra, Skoda, Volkswagen och Volkswagen Transport. Förutom verkstadsavdelningar för de olika märkena har de skadeverkstad, plus nybils- och begagnatförsäljning. Din Bil i Täby har 80 anställda.

 

TEXT THOMAS DRAKENFORS FOTO PAULIINA PENTTINEN

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *