I aprilnumret, som ligger under tryck, berättar vi om fördelar för skadeverkstäderna att laga plast och använda begagnade delar. Det är winwin för alla parter.
Nu går Folksam, som första bolag så vitt vi vet, ut och berättar hur mycket pengar återvunna bildelar har sparat åt dem (och försäkringstagarna). Dessutom är ju miljövinsterna stora.
Så här skriver Folksam bland annat i sitt pressmeddelande:
“Folksam sparade 270 miljoner kronor under 2018 på att återanvända reservdelar vid bilreparationer. Sedan år 2000 uppgår den totala besparingen till drygt 2 miljarder kronor.
Bilreparationer är en av de verksamheter inom Folksams skadeverksamhet som påverkar miljön mest. För att minska miljöbelastningen återvinner och återanvänder Folksam begagnade originaldelar samt reparerar plastdetaljer och glasrutor.
Av FN:s 17 hållbarhetsmål fokuserar Folksam särskilt på Hälsa och välbefinnande (mål nr 3), Jämställdhet (mål nr 5), Bekämpa klimatförändringen (mål nr 13) och Hållbar konsumtion och produktion (mål nr 12).
– När det gäller mål nummer 12 om hållbar konsumtion och produktion så är vårt arbete med att återvinna och återanvända det som går av våra kunders skadade saker ett fint exempel på hur vi jobbar med frågan i våra kundrelationer. Det här engagemanget är inte bara en vinst för miljön utan även en god affär för Folksams kunder”, säger Annkristine Wuopio, skadedirektör på Folksam.
2018 reglerade Folksam en miljon skador, varav antalet motorskador var 350 000. Att återvinna och återanvända begagnade originaldelar, reparera plastdetaljer och glasrutor istället för att använda nya reservdelar bidrog under 2018 till att minska avfallsberget med nästan 2 000 ton.
– Varje förbättring spelar roll, och jag är stolt över att vi kan bidra på olika sätt till målet om hållbar konsumtion och produktion och i förlängningen till att skapa trygghet för våra kunder”, säger Annkristine Wuopio.”
Kommentera