Utvalt | 2018-01-19

”ÅF kommer att behöva massor med ström”

I nummer 12 av Motorbranschen som är ute nu har vi ett stort fokusera om elbilar och hur regeringen vill skapa ett fossilfritt Sverige, men det finns vissa farthiner. En infrastrukturell farhåga är hur strömförsörjningen hos återförsäljare och verkstäder ska se ut om elbilen når ett brett genomslag. Och varför ska kunden köpa en elbil om den inte kan laddas?

Volvohandlarföreningens vd Janola Gustafson höjer ett varnande finger:

– Det finns redan i dag så mycket mjukvara i bilarna att det krävs elektrisk laddning när de står och uppdaterar mjukvaran. Om alla framtidens bilar på något sätt har elmotorer kommer det ställas stora krav på laddplatser i verkstäderna och på våra parkeringsplatser. Det här innebär ju att när hela anläggningar blir fulla av bilar som ska laddas, samtidigt som det i princip kommer att behövas egna kraftstationer med ställverk för att driva anläggningarna, säger han.

– I liten skala är problemet så klart marginellt, men när det skalas upp händer det saker. Ta en gata med ett kluster av 10–15 handlare och alla behöver den här elen. Då behöver man snart ett eget kärnkraftverk. Strömförsörjningen kommer att kräva en helt ny infrastruktur och där är återförsäljarna helt utelämnade till de som ansvarar för infrastruktur och eldistributionsnät. Där har vi ännu inte sett några större tecken på medvetenhet, initiativ eller beredskap.

Och om volymerna av elbilar ska kunna bli riktigt stora behöver laddinfrastrukturen bli bättre. Det måste ske nu – och allra helst i går. Möjligheterna för kunderna att ladda elbilarna blir helt klart bättre – sedan januari 2015 har antalet laddpunkter i Sverige ökat från 915 till 4 045. Men de skulle behöva vara betydligt fler.

Mazdak Haghanipour

Mazdak Haghanipour.

– Det är lätt att tänka att laddpunkterna bara berör dem som har en elbil i dag, men då glöms att ett stort hinder för människor som vill skaffa elbil är att de inte har någonstans att ladda den, säger Mazdak Haghanipour på Power Circle.

Det som behövs är dels möjligheten till snabbladdning för bilisten som befinner sig på resa, men kanske ännu viktigare är att alla skakunna ladda en elbil eller laddhybrid i sina hem.

– Ska man äga en elbil måste man kunna ladda den över natten, det är så över 90 procent av all laddning går till. Halva Sveriges befolkning bor i villa, och där är det inga problem. Men resterande 50 procent bor i hyres- eller bostadsrätt, säger Mazdak Haghanipour, och fortsätter:

– Där finns ofta inte ens en egen parkeringsplats. Där ligger den verkliga utmaningen; hur vi ska skapa laddningsmöjlighet för dem som inte har en egen parkeringsplats? Om vi inte gör det är de elbilsägarna helt förpassade till den publika laddinfrastrukturen – som än så länge inte är tillräckligt utbyggd.

Problemet med laddinfrastrukturen är välkänt och således en fråga som flitigt behandlas på högsta ort. Regeringens satsning Klimatklivet syftar till att minska utsläppen av växthusgaser och inom det programmet kan företag och kommuner söka ekonomiskt stöd för att bygga laddstationer. Här planeras också ett ladda hemma-stöd, där privatpersoner ska kunna få statligt stöd för att installera en laddbox hemma.

Peter Bäckström

Peter Bäckström.

Peter Bäckström på Sundrive menar att utbyggnaden av laddinfrastruktur för hela landet faktiskt inte skulle behöva vara så dyr.

– Om vi skulle lägga på en extra tioöring på drivmedelsskatten skulle ingen märka det i sitt dagliga liv, men statskassan skulle få in 800–900 miljoner om året vilket skulle räcka för att bygga ut landet med all den infrastruktur som behövs. Det är en intressant tankelek.

Av Magnus Carlsson
Foto: Anna Rehnberg

 

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar