Almevik – småskalig vinnare

 

Robert Almevik är tredje generationen bilhandlare, som försett många nöjda kunder med bilar i Östergötland under många år – och allt tyder på att det kommer att fortsätta länge än. Ett företag i det lilla formatet, där kunden alltid står i centrum, har visat sig vara ett vinnande koncept.

Text Thomas Dietl

Robert Almevik är vd och äger Linköpingsbaserade bilföretaget Sven Almevik bil tillsammans med sin far Sven.

– Det var självklart att jag skulle jobba med bilar redan från allra första början. Jag tyckte det var jättekul när pappa startade sin egen firma med Suzuki 1988. Då var jag 16 år och gick på gymnasiet med inriktning ekonomi.

Faderns bilfirma låg då på Slöjdgatan mitt i centrum bara ett stenkast från där farfar Hilding började med sin verksamhet 1947.

– Sedan byggde pappa nytt ute på Tornby 1989 och i samma veva hade jag fått mitt körkort. Så jag gick in till rektorn och frågade om det var möjligt för mig att få ett parkeringstillstånd till Katedralskolans personalparkering – detta eftersom jag jobbade extra på bilfirman när skoldagen var slut. Och det gick hur bra som helst att få parkeringstillståndet. För några år sedan dök rektorn från Katedralskolan upp igen – då för att köpa en ny bil av sin gamle elev.

Robert Almeviks bilintresse gick längre än vad som kanske är vanligt bland bilförsäljare: I början av 1990-talet började han köra rally i junior-SM.

– Både farfar och pappa hade hållit på med motorsport i olika former. Det gör nog att vi har upplevts som något mer än bara bilkrängare bland våra kunder, jag tror det har skapat trovärdighet som vi har nytta av. Självklart körde jag också rally med Suzuki som var bilen vi sålde då.

När vi nu åter säljer Suzuki känns det som om cirkeln har slutits. Faktiskt har kunder som köpt Suzuki av oss på 90-talet kommit igen nu och köpt Suzuki av oss nu på 20-talet.

Mellan 1960 och 1981 var det Renault som gällde för Almeviks. Sven Almevik bil sålde därefter Honda i 27 år innan det blev Suzuki igen. Suzuki swift och Suzuki vitara är de modeller som sålt allra bäst den senaste tiden. Förutom Suzuki har Almevik också börjat så smått med att sälja en kinesisk elbil: Aiways.

– Sedan våren 2022 erbjuder vi den här elbilen som det var stort intresse för ända fram tills miljöbonusen försvann och räntorna stack iväg. I början frågade var och varannan kund som kom in till oss efter var elbilen stod.

Enligt Robert Almevik har såväl elbilar som andra dyrare bilar drabbats av de höga räntorna och den allmänna lågkonjunkturen. Men eftersom Suzuki har bilar i den lägre prisklassen har intresset för det fabrikatet ökat, vilket gynnat Almeviks affärer.

– Vi jobbar framför allt mot privatpersoner och då är våra Suzuki-bilar mycket prisvärda. Och jag är övertygad om att elbilarna snart kommer tillbaka igen och då är vi beredda.

Sven Almevik bil har fem anställda. Det är en liten organisation som kan erbjuda närhet till alla kunder. Och just den där närheten är ett framgångsrecept, enligt Robert Almevik:

– Våra kunder blir som våra kompisar och vänner, inte bara med mig utan även med de andra som jobbar här. Jag vill att det ska kännas lite som en kvarterskrog att komma in till oss. Här ska alla känna sig hemma och trivas och det tror jag vi lyckats med.

Allt tyder på det med tanke på de många trogna kunder som hela tiden kommer tillbaka, samtidigt som även nya kunder hittar hit.


Viktigt är att hitta rätt medarbetare, enligt Robert Almevik. Han har gått på magkänslan och hittills har det fungerat mycket bra. Sedan gäller det att se till att alla trivs och har kul på jobbet, det är oerhört viktigt för att kunna prestera bra.

– Då blir resultatet en cirkel som går åt rätt håll: bra medarbetare, bra bilar och då nöjda kunder. Trivsel och kvalitet är våra ledord.

– Vi har alltid sålt bra bilar och lagt krutet på service i stället för reparationer vilket blir väldigt bra. Sedan har vi våra återkommande trivsamma däckbytardagar när vi bjuder på kaffe och bulle i samband med däckbyte. Då sätter vi oss och pratar med kunderna, bland annat kan vi känna in vilka kunder som vi tror kan börja bli mogna för ett bilbyte.

– I höstas hade jag en sådan kund, som kom in för ett 350-kronors däckbyte och gick ut genom dörren efter att ha köpt en bil för 350 000 kronor. Nästan varje säsong gör vi en sådan spontan affär och det är ju alltid kul!

Deras sätt att ta emot kunderna bidrar till att de är uppskattade.

– Ja, absolut, ihop med att vi är lättillgängliga, det är bara att komma hit och prata med oss, det finns alltid någon här som har tid att möta kunden.

– När det gäller Suzuki som vi nu säljer följer vi tre spår: vi jobbar mot våra gamla Honda-kunder, mot dem som redan kör Suzuki och är nöjda med det och mot nya kunder som vi naturligtvis också är mycket måna om. Vi växeldrar på alla de här tre spåren vilket jag själv tycker är kul och charmigt.

Han är tredje generationen i bilbranschen och har många år kvar till pension. Men blir det en fjärde generation som tar över?

– Jag har tre grabbar så det är nog inte omöjligt att någon av dem fortsätter i mina fotspår, eller vi kanske ska säga hjulspår.

Allt går bra för Sven Almevik bil. Inte ens pandemin ställde till det som Robert Almevik befarat. I stället såldes fler både begagnade och nya bilar, eftersom folk ville resa men var rädda för att åka buss och annan kollektivtrafik. En konstig tid som drabbade många verksamheter, men inte slog så hårt mot bilbranschen.

.

Några motgångar har de ändå haft.

– Det var besvärligt när Honda drog sig ur, det ställde ju till det för oss. Men med facit i hand blev det ändå bra till slut, nu när folk letar efter prisvärda bilar ligger vi precis rätt med Suzuki.

– Jag läser i branschtidningar om att bilhandeln med privatpersoner är död – och så upplever vi det inte alls! Kundkretsen vi har är lite äldre och har ofta slutat med långresor med flyg. Om de då har hygglig inkomst som pensionärer vill de gärna kosta på sig en bra bil efter att ha fått sitta isolerade under pandemin.

 

Mer om
Sven Almevik bil AB
Omsättning: 35,6 miljoner (2022)
Anställda: 5
1947 grundade Hilding Almevik, farfar till Robert, sitt företag. Från början handlade det inte om motorfordon utan försäljning av kol och koks. Under de svenska rekordåren när folk fick det bättre ställt gick Hilding över till att sälja motorcyklar och omsider bilar.
1987 grundades Sven Almevik bil, företaget som Robert Almevik driver i dag.

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *