I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med 9,4 procent på ett år och det lägsta antalet sedan 2011, visar 2030-sekretariatets indikator. Nu efterlyser de ny stimulans både för nya gasbilar och för att befintliga ska stanna i landet.
– Biogas minskar effektivt transporternas klimatpåverkan samtidigt som vår sårbarhet minskar när vi inte lägger alla ägg i elektrifieringskorgen. Särskilt klimatsmart och kostnadseffektivt är förstås att behålla befintliga gasbilar i landet, så det är ett stort misslyckande att Sverige nu slår rekord i gasbilsminskning, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
År Antal gasbilar i Sverige
2010 24 973
2012 35 121
2015 42 675
2017 43 706
2020 41 047
2021 39 542
2022 38 086
2023 36 528
2024 34 138
Antalet gasbilar minskar för att nästan inga nya säljs och befintliga exporteras eller skrotas. 2030-sekretariatet efterfrågar politik som ändrar detta.
– Nu är biogasen åter skattebefriad men med politikens mångmiljardsatsning på billig bensin och diesel är det ändå svårt att få ihop kalkylen för att köra på gas. Både den kommande elbilspremien och dagens misslyckade skrotningspremie bör utvidgas till att också gå till gasbilar. Dessutom bör Sverige ta efter Frankrike med en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil så att bilarna inte lämnar landet – och kommuner bör tillåtas gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter och reserverade p-platser, säger Mattias Goldmann.
På nybilsmarknaden finns en rad gasbilar tack vare konvertering hos bland annat Konvegas i Växjö. Men någon stimulans för att konvertera befintliga bilar finns inte, trots att regeringen tog initiativ till det för flera år sen.
– Befintliga bensinbilar belastar klimatet, luftkvaliteten och beroendet av omvärlden i många år till. Konvertering till biogas vore ett smart steg, som dessutom skapar verkstadsjobb i Sverige, vilket riksdagen redan identifierat. Dags att verkställa, fortsätter Goldmann.
Kommentera