Alt färre gasbilar på svenska vägar

I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med 9,4 procent på ett år och det lägsta antalet sedan 2011, visar 2030-sekretariatets indikator. Nu efterlyser de ny stimulans både för nya gasbilar och för att befintliga ska stanna i landet.

– Biogas minskar effektivt transporternas klimatpåverkan samtidigt som vår sårbarhet minskar när vi inte lägger alla ägg i elektrifieringskorgen. Särskilt klimatsmart och kostnadseffektivt är förstås att behålla befintliga gasbilar i landet, så det är ett stort misslyckande att Sverige nu slår rekord i gasbilsminskning, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

 År         Antal gasbilar i Sverige

2010       24 973

2012       35 121

2015       42 675

2017       43 706

2020       41 047

2021        39 542

2022        38 086

2023        36 528

2024        34 138

Antalet gasbilar minskar för att nästan inga nya säljs och befintliga exporteras eller skrotas. 2030-sekretariatet efterfrågar politik som ändrar detta.

– Nu är biogasen åter skattebefriad men med politikens mångmiljardsatsning på billig bensin och diesel är det ändå svårt att få ihop kalkylen för att köra på gas. Både den kommande elbilspremien och dagens misslyckade skrotningspremie bör utvidgas till att också gå till gasbilar. Dessutom bör Sverige ta efter Frankrike med en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil så att bilarna inte lämnar landet – och kommuner bör tillåtas gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter och reserverade p-platser, säger Mattias Goldmann.

På nybilsmarknaden finns en rad gasbilar tack vare konvertering hos bland annat Konvegas i Växjö. Men någon stimulans för att konvertera befintliga bilar finns inte, trots att regeringen tog initiativ till det för flera år sen.

– Befintliga bensinbilar belastar klimatet, luftkvaliteten och beroendet av omvärlden i många år till. Konvertering till biogas vore ett smart steg, som dessutom skapar verkstadsjobb i Sverige, vilket riksdagen redan identifierat. Dags att verkställa, fortsätter Goldmann.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *