Anna Westerberg, vd på Volvo bussar och mäktigast av alla: ”Det är en spännande tid nu”

Gratulerar, du är överst på mäktiga listan!

– Stort tack för det! Jag är glad att få denna utmärkelse, uppskattar det mycket och hoppas att det kan inspirera fler kvinnor till vår bransch.

Du är sedan 2,5 år vd för Volvo bussar, ett av de mest mansdominerade områdena i hela vår bransch. Hur gick det till?

– Jag är utbildad civilingenjör inom industriell ekonomi på Chalmers och har de senaste 14 åren varit på Volvo, det här är min fjärde roll i bolaget. Jag började arbeta med motorer på Volvo Penta, sen var jag ansvarig för Volvokoncernens venture capital-verksamhet, därefter fick jag möjligheten att jobba med mjukvarubaserade tjänster och uppkoppling av fordon, och nu är jag ledare för Volvo Bussar. Volvo är ett globalt företag med många olika roller och det har alltid dykt upp intressanta möjligheter att prova något nytt.

– Det är en spännande tid nu, och en bransch i stor förändring. Utvecklingen går snabbt framåt gällande batteriteknik och andra lösningar. Det satsas framåt och väldigt mycket händer. Vi var till exempel tidigt ute med elektrifierade stadsbussar och nu råder hög efterfrågan på våra bussar när städer runt om i världen ställer om mot mer hållbara transportlösningar.

Hur är du som ledare?

–  Jag tror mycket på att omge mig med personer som kan sin sak, och att låta merparten av besluten fattas nära dem som vet mest. Förtroende och frihet under ansvar är viktigt för mig, och jag har själv haft förmånen att ha sådana chefer, som har trott på mig. Vi är ett arbetslag som gör saker tillsammans även om jag har det yttersta ansvaret. Att jobba i ett lag gör oss också snabbare och mer intressanta som bolag, tror jag.

Trivs du med ditt arbete?

– Jag trivs väldigt bra, det visar inte minst mina 14 år på Volvo. Men jag har alltid trivts på mina jobb. Visst finns det dagar som är mindre roliga men jag har inte tänkt så mycket på sådant utan mer koncentrerat mig på uppgifterna som skall lösas.

Hur ser du på jämställdheten i motorbranschen?

– Jag har ju varit med några år nu och ser att det finns mycket kvar att göra. Men jag tycker mig ändå se att något håller på att hända på bredare front. Kvinnliga ledare tillsätts i flera bolag än förut och det känns viktigt för mig att vara en del av det. Min ledningsgrupp består nu av hälften kvinnor vilket jag tycker är nödvändigt för att vara trovärdig när jag talar om jämställdhet. Det går inte att prata om mångfald och själv inte ha en jämställd ledning. Och det duger inte att säga att man inte hittade någon kompetent kvinna, då får man bara jobba hårdare och leta lite till, för de finns ju.

Har du själv fått fördelar eller nackdelar av att vara en av få kvinnor?

– Nej, jag har faktiskt inte det. Jag har haft turen att ha bra (manliga) chefer, som har givit mig utrymme och sett fördelarna med att omge sig med både kvinnliga och manliga kollegor. Självklart har det funnits stunder då det hade varit värdefullt att ha fler kvinnor runt mig, men det har inte funnits i min bransch. Men nu börjar det ändra sig.

Varför behöver man ha blandade grupper, tycker du?

– Det finns forskning som visar att man når bättre resultat, och sedan är det i min mening mycket roligare att jobba i blandade grupper. Det handlar ju inte bara om kön, utan också om ålder, härkomst, erfarenhet etc. Men just balansen mellan män och kvinnor är lätt att åtgärda eftersom det finns ungefär lika många av oss. Frågan är viktig för alla och det finns inga ursäkter att inte anstränga sig för jämställdhet. Därför har mäktiga kvinnolistan ett värde, att inspirera andra och exponera bolag som har kvinnor i ledande befattning.

Har du något råd till andra kvinnor som vill in i vår bransch?

– Försök hitta ledare som ser vad du tillför och tänk på att omge dig med bra personer. Sök dig till bolag som har kvinnor i ledande positioner, troligen har de förstått att det gynnar alla. Skulle motståndet bli för stort, sök dig vidare. Det handlar om grundläggande värderingar och intresse för olika perspektiv, har man inte den insikten tror jag inte heller att man kan bli framgångsrik som bolag idag.

 

Om Anna Westerberg

Bor: Särö utanför Göteborg

Familj: Dotter och son

Kör: Volvo XC90 hybrid

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *