Använd rätt nyckeltal!

Vilka nyckeltal kan man använda i sin verksamhet, och hur används de rätt? Anders Parment tipsar om några mått som är bra att ha koll på.

Marginalmått– mäter ditt resultat i förhållande till omsättningen. Ibland är marginalmått olämpliga för att fatta beslut. Många företag använder nyckeltalet ”procent av omsättningen” för marknadsföring. Det är ofta olämpligt. När det går bra behövs kanske ingen marknadsföring och går försäljningen trögt behövs mycket marknadsföring. Däremot kan nyckeltalet i efterhand ge information om hur mycket som har lagts på marknadsföring och vad det innebär.

Avkastningsmått– mäter hur du förvaltar kapitalet i företaget. De är i sig inte svåra att förstå, men det gäller att se till olika delar av verksamheten. Hur avkastar investeringar i skadecenter och hyrbilar/bildelning? Visserligen kan det vara en del av ett helhetskoncept, att erbjuda allt i huset. Men det är ändå bra att ha koll på detta för att undvika överinvesteringar, avkastningsmåttet kan brytas ned på delverksamheter så man mäter avkastningen på ett klimatrum eller tre incheckningsautomater.

Medarbetarnyckeltal

o Uppmärksamma goda prestationer. Bästa mekanikern, bästa idén, bästa medieframträdandet eller högsta kundnöjdheten. Eller kanske månadens medarbetare, den som presterat bäst i en korg av nyckeltal senaste månaden eller kvartalet (alla aspekter mäts inte varje månad).

o Medarbetarnöjdhet. Bästa mekanikern, bästa idén, bästa medieframträdandet

o Personalomsättning i olika kategorier. Låg personalomsättning kan innebära att medarbetarna trivs – men också att de inte är så uppskattade på arbetsmarknaden och inte får något nytt jobb.

Effektivitetsnyckeltal – hur bra nyttjas resurserna

o Beläggningsgrad för hyrbilar och bildelning – enkelt att jämföra med branschgenomsnitt.

o Intäkt och marginal per typ av arbete (intervallservice, rekonditionering, bromsbyte, felsökning, olika typer av garantireparationer).

o Beläggningsgrad i verkstan.

Marknadsnyckeltal

o Lojalitet för olika märken, säljare och tjänster.

o Timpris i verkstan.

o Andel kunder som köper tilläggstjänster.

o Marknadsandel t ex bland kunder 20-35 år

Släpande nyckeltal – kopplade till utfall och måluppfyllelse

o % EBIT-marginal (“Earnings Before Interest and Taxes”)

o Omsättningstillväxt

o Operativt kassaflöde

o Medarbetarnöjdhet

o Utfall i GA-enkäten per märke

o Kundnöjdhet

o Antalet leverantörsfakturor betalda i tid av totalt antal fakturor

o Andel kunder som är med i lojalitetsprogrammet

o Andel verkstadskunder med serviceavtal

o Andel kunder med privatleasing

o Andel busskunder som utför alla servicearbeten i vår auktoriserade verkstad

o Bruttovinstmarginal ett viktigt mått inom handel. För ett tjänsteföretag kan snarare debiteringsgrad per anställd, omsättning per anställd eller liknande vara ett viktigt nyckeltal

Ledande nyckeltal – driver utvecklingen och påverkar utfallet

o Antal utestående offerter

o Antal serviceavtal

o Andel köpare som hoppar av digital bokning – och andel som ringer i stället

o Andel kundtjänstärenden som är avslutade inom 24 timmar

o Antal sidvisningar på webbsidan

o Andelen återkommande kunder

o Marknadsandel, distriktsprocent

Strateginyckeltal

o Nybilsförsäljningens andel av omsättningen

o Nybilsförsäljningens andel av bruttovinsten

o Genomsnittligt försäljningspris, nybil

o Finans och försäkring, % av nybilsförsäljningen

o Begbilsförsäljningens andel av omsättningen

o Begbilsförsäljningens andel av bruttovinsten

o Servicemarknad, % av total försäljning

o Servicemarknad, % av bruttovinst

o Garantireparationer, % av servicemarkna

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *