Enligt Mobility Sweden visar personbilsförsäljningen en uppåtgående tendens med en ökning på sju procent under april, även om försäljningen de första fyra månaderna av året minskade med 2,5 procent jämfört med samma period föregående år. Återhämtningen speglas delvis i den ökade efterfrågan på laddhybrider och elhybrider, som nu utgör en tredjedel av alla nyregistrerade personbilar. Elbilar minskade i april med nära två procent, och har en total nedgång hittills i år med 15 procent.
Totalt registrerades 21 977 nya personbilar i april vilket är sju procent fler än samma månad i fjol. Marknaden för personbilar hålls fortfarande i gång av företagen. Andelen personbilar på företagskunder ligger på 65 procent i april. När det gäller elbilarna står företagen för drygt 70 procent av nyregistreringarna i april och 74 procent för årets fyra första månader. Elbilar minskade med knappt två procent på en stigande totalmarknad, och sett till helåret uppgår andelen nyregistrerade elbilar till 31 procent vilket är lägre än prognosen för 2024 som ligger på 35 procent. Antalet laddhybrider ökar med 26 procent i april, hittills under året har laddhybriderna ökat med 14 procent jämfört med de första fyra månaderna 2023.
– Vi ser försiktig optimism på marknaden, driven av de förväntade räntesänkningarna som kan ge ny skjuts åt bilförsäljningen. Det är dock tydligt att styrmedel behövs för att stimulera privatmarknaden för elbilar där företagen fortfarande står för tre fjärdedelar av nyregistreringarna, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Under april månad har det tillkommit 848 nya publika laddpunkter, varav 14 procent är snabbladdare med minst 150 kW effekt.
Marknaden för lätta lastbilar har också visat positiva tecken med en ökning på 16 procent under årets fyra första månaderna. Andelen elfordon bland årets nyregistreringar har nu nått cirka 25 procent, vilket är drivet av utökat utbud och regeringens riktade styrmedel.
Däremot fortsätter den tunga lastbilssektorn och bussmarknaden att minska, 18 respektive nio procent hittills i år. För tunga lastbilar beror det främst på nedgången i byggbranschen som påverkat efterfrågan avsevärt. När det gäller bussarna kan förändringarna pendla beroende på stora upphandlingar och leveranssituationen. Av årets tunga lastbilar och nya bussar är sex respektive fem procent eldrivna.
– Det är viktigt att fortsätta övervaka och stödja alla segment av fordonsmarknaden, särskilt när det gäller de tunga lastbilarna. Där har elektrifieringen inte kommit lika långt och det krävs mer för att den ska ta fart på riktigt. Ett effektivt sätt att främja övergången till elektrifiering skulle vara att regeringen avskaffar skatten på el som används i laddboxar för alla typer av fordon, säger Sofia Linder.
Kommentera