Uppsalas bilhandels- och servicekluster i Östra Fyrislund fick i höstas en ny Mekonomenverkstad med butik, KJ motor. Verkstadens tre ägare har fått en god start och utökar redan personalen.
Text och foto Torbjörn Lundgren
Det började för cirka åtta år sedan, som ett skämt mellan de två arbetskompisarna Kim Johansson och Samir Khorshid.
– Vi hade lyftarna bredvid varandra på gamla Möller Bil, säger Kim Johansson.
– Det klickade perfekt mellan oss från första början och vi skojade ibland om att hoppa av ekorrhjulet och starta eget.
Så småningom tog tankarna fastare form och de två gick in till den Mekonomenbutik i Uppsala där Peter Franke då var chef.
– Via honom fick vi kontakt med Mekonomens regionchef och kunde börja diskussionen med dem.
Men det var inget som gick över en frukostrast.
– De var ganska tuffa i början, säger Samir Khorshid.
– Det var inte helt lätt. De ställde ganska hårda krav och de frågade mycket vilka vi var och var vi kom ifrån, vilket är förståeligt. En liten fördel för oss var att vi kan VAG-produkterna. Det fanns egentligen inga andra verkstäder som var specialiserade på det, utöver Möller Bil själva.
– Vid det första officiella mötet med Mekonomen hade jag och Samir gjort en 3D-skiss över exakt hur vi ville ha verkstaden, var allt skulle stå. Och då kände de nog att det här är någonting att satsa på, säger Kim Johansson.
En sak som tog tid och inte var enkelt var att hitta rätt lokaler.
– Vi letade väldigt länge och kunde tänka oss både att köpa och hyra.
Köp föll bort snabbt på grund av fastighetspriserna i Uppsala. Valet blev att hyra en lokal, men det tog tid att hitta rätt.
Sedan började de planera för vilka verktyg de skulle ha. De fick skicka in budgetplaner, sådant hade de aldrig gjort förut, men fick hjälp från Mekonomen med mallar och tips på vad de borde räkna med. I september smygstartade de och så blev det invigning första oktober förra året, av den nyaste Mekonomen-anläggningen i Sverige.
Platsen är sydöstra kanten av Uppsala där ett mycket stort bilhandels- och industriområde växt fram under ett drygt decennium. Ett flertal av de större bilhandlarna i staden har flyttat hit eller är på väg att göra det.
Samirs farbror Sartib Koshid är en tredje delägare och jobbar i verkstaden.
Samarbetet med Mekonomen har gått och går bra.
– De har verkligen varit till jättestor hjälp, Det har varit långt över förväntningarna. Vi har hela tiden haft bra dialog, säger Samir Khorshid.
Verkstadsutrustningen har de fått välja själva och Mekonomen har försökt plocka fram det de velat ha. Maskinerna är av fabrikatet Hunter. Investeringen har delägarna tagit själva men de har fått hjälp av Mekonomen med finansieringen av själva upplägget. Alla inventarier tillhör de tre ägarna.
Peter Franke förestår den nya butiken som ligger tillsammans med verkstaden, men ägs av Mekonomen. Den är välsorterad, snygg och prydlig.
– Vi fick deras nya butikskoncept. Det är bara vi och Backaplan i Göteborg som har det.
Ett par gånger i månaden får de besök av Mekonomens regionchef som tittar till både verkstad och butik. Något eget reservdelslager har inte verkstaden utan nästan allt som behövs beställs från Mekonomen som levererar tre gånger om dagen från huvudlagret i Strängnäs.
– Logistiken är fantastisk. Det går fort, verkligen fort, säger Samir Khorshid.
Någon egentlig marknadsföring gjorde de inte utöver några få radiosnuttar. De flesta bokningarna kommer via Mekonomens system. Allt fler kunder kommer efter mun-till-mun-spridning och en del har helt sonika åkt dit utan bokning och fått hjälp omgående om det varit möjligt. Bokningslistan fylls nu på via internetbokningen och telefon.
– Vi har haft i stort sett full beläggning från andra veckan efter öppnandet, säger Kim Johansson.
Han står i receptionen och har i regel fullt upp. Detsamma gäller verkstaden och det har blivit mycket kvälls- och helgjobb.
– Trycket har varit jättestort. Kundunderlaget är enormt här i Uppsala.
De får också in en hel del kunder som fått alltför långa väntetider hos andra verkstäder. När det var som kallast före jul kom det många akuta kunder. Då såldes drygt tjugo batterier på två dagar till kunder som fick omedelbar hjälp.
Elbilar förekommer även om det hittills inte är så många. Samir Khoshid har all utbildning utom högsta steget högvoltsexpert.
Utmaningen som återstår är att hitta rätt folk att anställa vilket som bekant är svårt och ett branschproblem. Den närmaste tiden tillkommer två fordonstekniker.
Ekonomiskt är målet att omsätta tio miljoner 2023 med en vinstmarginal på 25 procent. Full rulle, med andra ord.
Kommentera