Årets ’bilindustriman’: Bilar behöver människor

I går 8 april utsågs Akio Toyoda, koncernchef för Toyota motor corporation, till ”Årets man” inom bilindustrin av franska tidningen Le Journal de l´Automobile och en jury med internationella biljournalister. I samband med utnämnandet hölls en webbsänd intervju som Motorbranschen bevakade.

På en fråga om hur Akio Toyoda såg på verksamheten med återförsäljare och deras roll i framtiden, svarade han att bilar inte är en produkt som man säljer för att sedan avsluta affären, utan att affären pågår efter nybilsförsäljningen och underhållet som behövs, tills bilen säljs begagnad och därefter.

”Det behövs människor som kan ta hand om bilarna, som lyssnar på kunderna och ser till att lösa deras problem. Det är tack vare våra återförsäljare och distributörer som våra kunder tas om hand och att det här fungerar.”

”Flera europeiska distributörer och återförsäljare av Toyotas bilar har inte bara hand om våra märken, men min förhoppning och förväntan är att vi ska fortsätta vara ett märke som återförsäljarna och distributörerna vill jobba med”, sade Akio Toyoda.

Maria Eriksson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *