Avancerat nybygge i Falun

Hallå där Magnus Enochson, vd på Rolf Ericson lastvagnar och bussar!

Ni håller just på att bygga en jätteanläggning i Borlänge, berätta!
– Ja, vi har blivit allt mer trångbodda i vår gamla anläggning och ville utveckla vår skadeverksamhet för lastbilarna. Vi kom över en tomt och bestämde oss för att bygga en ny anläggning på den, för service och försäljning, så kan skadedelen få vara kvar på den gamla adressen. Bussarna får också flytta in i den gamla anläggningen, vi har hyrt en lokal av regionen i 20 år som vi fick lämna nu vid årsskiftet, så det här passar bra i tid.

Vad satsar ni på i den nya hallen?
– Den blir 3 500 kvm stor, byggd i vinkel vilket ger mycket ljus och bättre flöden, och är avsedd för fullservice, smörj och tvätt. Vi har plats för 15 lastbilar på en gång, och utöver det finns tvätthall och testanläggning samt två smörjgropar. Därtill bygger vi en avskild del för service av kylaggregat, de brukar stå och köra under service vilket stör andra i lokalerna så nu får de en egen del.
– Något som är ganska ovanligt är att hälften av skeppen, det vill säga arbetsplatserna, blir 41,5 meter långa till skillnad från dagens standard som är 32 meter. Det är för att vi skall kunna få in de nya långa lastbilarna med två släp, utan att behöva koppla bort släpen. Vi har också valt att inte ha några pelare i mitten av lokalen, det är helt öppet, vilket ger ljus och blir mer lättstädat.
– För att skapa bra flöden har vi pratat mycket med medarbetarna om hur de rör sig i verkstaden och vad de tycker kan förbättras. Vi har till exempel lättillgängliga lyftar och uppställningsplatser för sopkärl och utrustning, allt för att man skall slippa gå i onödan. Medarbetarna ville också gärna ha relax och bastu i personalutrymmena så det har vi ritat in, en bastu för kvinnor och en för män.
– Andra nyheter är solceller på taket, kylning av tilluften så det inte blir så varmt sommartid och vattentankar för regnvatten som vi sedan använder i tvätthallen för att skölja av bilarna, på så vis slipper vi kalkfläckar och sparar vatten. Alla portar får fjärrstyrning så de inte står öppna så länge, som ett sätt att behålla värmen vintertid och kylan sommartid.

Kan ni hantera vätgas- och el-lastbilar, som kanske kräver karantänplatser och speciallösningar?
– Ja, vi har förberett så vi kan ta emot alla bränslen som finns i dag.

Vad händer nu och när står bygget klart?
– Under 2024 har vi ägnats oss åt markberedning, vi har schaktat bort jord och kört dit 45 000 ton fyllnadsmassa. Nu har vi precis pålat klart, jag tror det blev 268 pålar och vecka 15 när tjälen är borta skall vi börja med grund och smörjgropar. Till sommaren 2026 skall allt vara klart och det känns så roligt. Personalen är verkligen förväntansfull och det är viktigt, det är ju de som skall jobba där.
– Så fort vi har flyttat in tar vi tag i den gamla anläggningen, där skall vi montera en lackbox, byta en riktbänk och fräscha upp lokalerna lite så att det blir en toppmodern anläggning för skade- och bussreparationer.

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *