– Det här är en industriell revolution där flera företag jobbar tillsammans. Målet är att uppnå fossilfri drift av gruvan, säger Lars Wallgren, logistikchef vid Kaunis Iron, till SVT.
Koldioxidutsläppen från transporterna är 15 000 ton per år med nuvarande produktion, vilket kommer att minska rejält med batteridrift.
Intressant blir att följa hur batteridriften sköter sig i sträng kyla.
– Vi hoppas på riktigt tuffa väderförhållanden så vi kan se hur lastbilen fungerar i kyla och hur chaufförerna upplever batteridriften. Lyckas vi här där det är så kallt vintertid borde det funka överallt, säger Lars Wallgren till SVT.

Foto Kaunis iron
Medverkande i projektet: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.
Drivlina: elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.
Kommentera