Bavaria storsatsar

Under hösten öppnar tre nya BMW- och Mini-anläggningar i Stockholm – i Kista, Solna och Danderyd – samtidigt som Bavaria lanserar en ny VR-teknik.
– Vi kommer geografiskt närmare kunderna, kan renodla erbjudandet då Mini får en helt ny egen, anläggning och skapa en fantastisk arbetsplats för våra medarbetare, säger Johan Frisk, vd för Bavaria i Sverige som vill kännetecknas av nytänkande.

Fullserviceanläggningen vid Kymlingelänken i Kista öppnar 5 oktober och blir Bavarias nya Flagship store för BMW. En toppmodern anläggning på 8 000 kvadrat med ett extra våningsplan, serviceverkstad och ostörda kundutrymmen.

– Nästa steg är att erbjuda online-incheckning till verkstaden. säger platschef Jonas Ericsson.

Ett nytt företagscenter/fullserviceanläggning med ny teknik i fokus har också öppnats i businesskonceptet Solna United. Här inryms en modern verkstad, ett showroom för ett mindre antal utställningsbilar och spatiöst med sittgrupper för möten (se startbilden). Och inte minst en ny VR-teknik som ska ta upplevelsen av att välja bil till en ny nivå.

– Tekniken skapar en magisk känsla. Kunderna kan verkligen känna att de sitter i bilen samtidigt som de visuellt och in i minsta detalj kan testa sig fram till sin egen favoritmodell. Vi tror och hoppas att det här är framtidens hållbara sätt att sälja bilar, ytorna är mindre men kompletteras i stället med modern teknik, säger säljledaren Kristoffer Juleus.

För den som ändå vill göra en traditionell provkörning har företagscentret demobilar på plats, bland annat ett flertal av de laddhybrider som lanseras i år.
– Intresset för nya el- och hybridmodeller har nästan exploderat och ger oss en extra skjuts. Redan i år säljer vi fler nya bilar som är laddbara än enbart fossildrivna. Inom ett par år ska den siffran vara 70 procent, säger Juleus.

2 november är det premiär för Mini Flagship store i Danderyd, en 2 700 kvadrat stor fullserviceanläggning med försäljning och modern verkstad, vägg i vägg med Bavarias befintliga BMW-anläggning.
– Varumärket kan nu bära en egen etablering, säger Jonas Lindhé, brand manager för Mini i Bavaria.
Förväntningen är att nå en årsförsäljning på upp mot 1 000 bilar under de närmaste åren.

 

 

Läs mer om storsatsning på robottaxi

Läs om Chevrolets nya eltruckar

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar