Nyheter | 2025-01-29

Begagnat är hett

En ny rapport från Vroom visar att begagnatmarknaden i Sverige fortsatte sin positiva tendens under 2024. Försäljningen av begagnade personbilar från bilhandeln ökade med 8 procent, vilket motsvarar 386 000 fordon. Marknaden har därmed återhämtat sig något efter nedgången till följd av pandemin och utgör en allt viktigare del av bilhandeln.

Märkesauktoriserade bilhandlare stod för 58 procent av begagnatförsäljningen under 2024, en ökning från 53 procent tre år tidigare. Begagnatmarknaden blir allt viktigare för återförsäljare med nybilsauktorisation och utgör idag en central del av en återförsäljares affär.

Ali Avcu, specialist på begagnatmarknaden hos Vroom, pekar på en viktig aspekt av utvecklingen:

– En stor del av volymen från den auktoriserade handeln kommer från tidigare privatleasade bilar. Den minskning vi ser i nytecknade privatleasingavtal kommer på sikt att minska inflödet. Det behöver bilhandeln förhålla sig till när man utvecklar strategier för framtiden.

Volvo, Volkswagen och Kia var de mest sålda märkena och stod för 41 procent av begagnatmarknaden under 2024. Genomsnittlig tid i lager för en Volvo var 57 dagar, för en Volkswagen 65 dagar och för en Kia 59 dagar. Bland modellerna toppade Volvo V60 listan med 55 dagar i lager, följt av Volvo XC60 (54 lagerdagar) och Volkswagen Golf (53 lagerdagar).

Marknaden domineras av fyra stora aktörer som har över 25 procent av marknaden. Riddermark Bil toppade listan med 32 500 sålda fordon (8,4 procent andel) följt av Hedin Automotive (grupperat) med 29 400 st (7,6 procent) och Bilia (grupperat) med 23 400 st (6,1 procent ). Din bil hamnade på fjärde plats med 19 500 sålda fordon (5 procent ). Tendensen på marknaden är att de största aktörerna fortsätter stärka sin position medan tillströmningen av nya aktörer minskat kraftigt.

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *