Nyheter | 2019-03-08

Berners söker upp däck-kunder utanför butiken

I tidningens marsnummer sätts strålkastarljuset på däckaffären. Så här resonerar Peter Möllhagen, däckansvarig på Berners som finns på fem norrländska orter, med däckservice i Sundsvall och Östersund och uppemot 13 000 sålda däck per år:

Berners har valt ett annorlunda upplägg …
– Vi har en separat däckavdelning sedan många år och säljer inte genom reservdelar som många andra återförsäljare. Vi fungerar precis som en vanlig däckverkstad i administration, utrustning, maskiner, bokningar, försäljning och förvaring. Vi vill knyta kunder till oss och behålla dem oavsett vilket märke de kör. På det viset tjänar vi pengar samtidigt som vi jobbar stenhårt med att ha nöjda kunder som känner en trygghet att göra sin affär hos oss.

Vad innebär modellspecifika däck för logistiken?
– Det gör egentligen ingen skillnad för oss då vi har möjlighet att beställa dessa däck till de flesta bilmärken genom våra inköpskanaler.

Hur hanterar ni konkurrensen från webbsajter som erbjuder både däck till lågt pris och monteringsservice?
– Det är en tuff bit då prisbilden är mycket lägre än vad vi kan hålla i den kostnadskostym en återförsäljare eller däckkedja har i dag. Det vi kan konkurrera med är kunskap och personlig service, att köpa via nätet betyder i de flesta kostnader för mertjänster för att få hjulen/däcken på bil. Så ofta hamnar kunder hos oss ändå. Kommunikation på ett personligt plan är viktigt, kunden får information om grepp-, broms- och våtegenskaper vid köp över disk.
– Vi har också en enklare hantering vid problem och vi vet var det vi köper in är tillverkat och att däcken åldersmässigt ligger inom ramen för vad som är okej.

Behöver däckhotell bära sig själva eller kan det ses som ett sätt att bli one-stop-shopping?
– Vi har alltid haft ambitionen att ett däckhotell ska bära sina kostnader. Vi bygger med senaste förvaringstekniken, fem till sju våningar högt, mycket kostnadseffektivt. Kunder som valt denna lösning stannar hos oss till mer än 90 procent. En kund som provat däckhotell väljer mycket sällan att avsluta det.
– Dessutom erbjuder vi våra däckkunder rekonditionering in- och utvändigt och vi har automattvättar med 100 procent recirkulerat vatten.
– Men en separat organisation kan ändå innebära att tvättaffären skapar merförsäljning av bilar. I vårt fall som återförsäljare av fyra märken skapar däckaffären med all säkerhet ett antal bilaffärer där kunder som åkt annat märke väljer något av våra i samband med att de besöker våra anläggningar.

Hur ser det ut med inköpskanaler, måste det finnas kontinuitet i sortimentet?
– Genom att vi fungerar som en däckkedja/däckverkstad har vi avtal och kan handla med de flesta stora däckmärken. Det medför bra rabatter och övriga fördelar, med andra ord kan vi oftast hitta rätt prisbild på det vi säljer.
– Viss kontinuitet måste finnas, vi har en huvudleverantör av ett specifikt märke. Ur det sortimentet väljer vi och våra kunder i huvudsak. Sedan har vi minst tre andra märken att välja mellan för att möta kundens efterfrågan utan att göra avkall på kvalitet. Vi har även kanaler för budgetdäck av bra kvalitet, men det är mest sommardäck då kunder i Norrland vet nyttan av att välja bra vinterdäck av kända tillverkare.

Hur har däckaffären utvecklats över tiden?
– Vi ökar försäljningen lite varje år. Vi försöker hitta olika kanaler och mötesplatser utanför butiken för att nå potentiella kunder i annan miljö än ett besök i vår butik. Ett måste för däckbranschen i framtiden tror vi.

Slutligen ger Peter Möllhagen inte mycket för de kontinentala däcken utan avråder:
– Vi säljer inte dessa däck till våra kunder, de är inte gjorda för vårt klimat. Vi avråder starkt och nekar när vi får en förfrågan och förklarar i samma veva skillnaden mellan kontinentala och nordiska friktionsdäck.
– Vi säljer fortfarande mest dubbade däck men nordiska friktionsdäck ökar och där är utvecklingen enorm i grepp och funktion de senaste åren.
Anders Parment

 

 

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar