Nyheter | 2021-01-04

Bilåret 2020 – och fortsättningen

Fjolåret sammanfattat, innevarande bilår profeterat. Bil Swedens årliga årskrönika skedde i dag på deras webbsida där den ligger kvar och kan ses. Här några beståndsdelar:

2020 summerat: Personbilar tappade 18,1 procent registreringar (på tre år ett tapp på 90 000 fordon), lätta lastbilar 42,4 procent, tunga fordon 40,3 procent. Bussarna gick mot strömmen och ökade med 27 procent. Rekordår för laddbara bilar som ökade med 132 procent, under december med 251 procent.

Bil Sweden presenterade ett ryckigt fjolår, präglat av corona men också av lagstiftning, då den europeiska bilproduktionen minskade med fyra miljoner bilar, den svenska (som klarade sig förhållandevis bra) 65 000 fordon. ”En komplex tid”, sa Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Framtiden:
– Bilindustrin kommer att förbli global men len med en mer regional leverantörsbas, siade Mattias Bergman.
Bil Sweden förutspår tre megatrender:
√ Drivlineskifte mot el (förstärks på både kort och lång sikt).
√ Ökat fokus på säkerhet (en mängd stödsystem, som avancerade nödbromsningssystem, intelligenta hastighetsstöd, alkolås och därmed regelverk för lagrad data). En väg mot autonoma bilar, dock inbromsad på grund av pandemin.
√ Nya affärsmodeller (med bredare samarbeten med teknikleverantörer).
– I den sociala distanseringen ökar det lokala resandet medan folk lämnarkollektivtrafiken, många kommer att söka sig till delningstjänster, sa Mattias Bergman men nämnde inte begagnatmarknaden över huvud taget.
Det finns en oro för styrmedelsförändringar, inte minst för försämrade förmånsvärden som kan bromsa möjligheten till 80 procent laddbara fordon i Sverige 2030.

Bil Swedens prognos för 2021: 300 000 personbilar, 35 000 lätta lastbilar. För tunga fordon har ingen prognos lagts på grund av osäkerheten.

Mattias Bergman.

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar