Nyheter | 2020-09-02

Bilbranschen efter corona – 4 trender

Det är mycket som kommer att ändra sig för bilbranschen när pandemin väl ger med sig.
Här är de 4 mest intressanta trenderna.  

 Navigatorsföretaget TomTom har bra koll på trender inom trafiken.
Nyligen lät man sina främsta experter analysera hur corona-krisen kommer att påverka framtidens bilar och trafik.
Här är de fyra viktigaste trenderna för bilbranschen efter corona-pandemin. 

Billigare lansera nya bilar
När biltillverkarna tidigare har lanserat nya modeller har presentationen ofta kostat tiotals miljoner. Men nu har man lärt sig att i stället göra snabba, billiga presentationer som når miljontals nyfikna på YouTube.   

Färre fysiska besök hos bilhandlare
Tidigare gjorde kunder i genomsnitt fem besök till bilhandlare innan de köpte en bil. Det här är i dag nere i mindre än två besök. Men de här besöken är viktiga eftersom det är vid de fysiska besöken som köpet görs. Bara 1 av 50 försäljningar görs via nätet.  

Fler samarbeten
Du har säkert redan blivit chockad över nyheter om samarbeten mellan företag som tidigare nästan var dödsfiender. Bara för något år sedan hade ingen till exempel kunnat förutspå att BMW och Mercedes skulle gå ihop om elbilsutveckling.

Jämnare trafik
I nästan alla världens stora städer har invånarna upptäckt fördelarna med att jobba hemifrån. Även om alla så småningom återvänder till arbetsplatserna i centrum så kommer många att välja att åka tidigare – eller senare – för att slippa sitta i köer. Med hjälp av appar och ny teknik så kommer trafiken att bli jämnare fördelad över dagen.  

/Mikael Jägerbrand

 

 

Läs laser ska driva bil på månen

Läs om rusningen efter bilar i kinesiska Wuhan

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar