Är kunderna gnälligare i coronatider?

Det har i alla fall en av våra experter, MRF:s jurist David Norrbohm, märkt i dessa coronatider. Av alla telefonsamtal och mejl han får av er därute i dessa dagar handlar fler än vanligt om kunder som irriterar sig för småsaker och ställer ohemula krav.
– Många gånger verkar verkstäderna få klä skott för folks oro, säger han.

Vi bad forskaren Per Carlbring, psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi, om en förklaring.
– Dels finns givetvis mer tid att fundera. Men att påtala praktiska konkreta saker kan också vara ett uttryck för att skapa kontroll, åtminstone en känsla av att kunna påverka. Virusets framfart kan ju den enskilda inte påverka, säger han.

Bland de klagomål som David Norrbohm fått sig till livs senaste veckan är kunden som haft sin elbil inne för reparation, som fått en bensinbil som lånebil under tiden och som kräver ersättning för mellanskillnaden i drivmedelskostnad – trots att hen haft lånebilen gratis och inte nött på sin egen bil under tiden.

Och kunden som inte nöjer sig med att verkstaden fixar och polerar upp en skada, mindre än en ventilhatt, på lacken som verkstaden orsakat – på en leasingbil som verkstaden/säljföretag garanterar skulle gå under normalt slitage vid återlämnandet.
Listan kan göras lång.

/Ing-Cathrin Nilsson

Läs mer Bråviken Bil har börjat med nya innovativa säljgrepp

Läs Anders Parments krönika ”Det blir inte som vanligt igen”

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar