Det blir inte som vanligt igen!

Anders Parment reflekterar om hur det kommer att se ut när vi kommer ut på andra sidan coronakrisen:

Sedan 1990-talet har vi – med smärre avbrott – haft högkonjunktur. Hälften har som vuxna inte upplevt någon riktig kris. Reallönerna har ökat 50 procent. Det reses, grillas, köps och körs som aldrig förr. Men nu är det slut. Krisen är här.
Vi är så vana vid mer, längre resor, fler drinkar, större hammock, fler hästkrafter, större bilar. Men Trump och andra som vill hålla investerare, företag, väljare och konsumenter på gott humör kan inte hindra att denna vår blir riktigt tuff. Sveriges öppna gränser har liten betydelse – grannländers är stängda, reseförbud överallt. Nedgången i aktivitet påminner om depressionen på 1930-talet, fast vi nu har vad vi behöver – och en fungerande infrastruktur för matleveranser.

Nyligen var bristen på begbilar enorm. En stor handlares webb vädjade desperat: ”Sälj din bil till oss!”. I dag är det köpstopp – efterfrågan har klingat av och lagret sväller.
Detta stålbad fungerar som attitydtest. När världen stannar upp, vad lägger du din tid och energi på? Nya idéer, Ifrågasätta kostnader, tänka långsiktigt och ladda för när allt tar fart igen? Eller på att prata om politiker, myndigheter och importörer som tänker och gör fel?
Attitydtester kommer med jämna mellanrum. När VW-gruppen hade problem med produktförsörjning hösten 2018, vid WLTP-omställningen, blev några som förbytta; tidigare framgångsrika handlare och säljare la nu all tid och kraft på att skylla på fabriken och importören. Andra jobbade smart för att givet situationen göra det bästa av det.
Det gäller nu också.

Det dröjer tills allt kommer igång efter en lång och kall vår. Spridningen av viruset går snabbt, av negativa attityder också. Verksamheter stänger, vi kör mindre, håller oss hemma. Inte ens i Danmark, där föräldrar lämnar sexmånadersbebisar till omsorg, kan femåringar vara ensamma hemma. Familjer vill ogärna släppa i väg en förälder till ännu en möjlig smittohärd.
Vi lär oss samtidigt att mycket kan lösas utan resor, man sparar pengar och tid. Digitaliseringen tvingas på den mest it-illitterate. Utsläppen minskar, konsumtionssamhället ifrågasätts liksom auktoritära regimers sin hantering av pandemin. Samtidigt stärks protektionismen, drömmen om en värld utan gränser tappar kraft. Både Greta och Jimmie blir glada.

Det finns affärsmöjligheter i detta. Vi lär oss att näthandel är en tjänst som fler vill betala för. Kunder förstår att vår pengapåse inte är outtömlig, kundcurlandet minskar. Kunden fattar varför no show vid 12 000-milaservicen inte är gratis.
Det kommer att uppstå stora behov av att träffas, umgås, utbyta idéer, fira, sörja och kramas. Tänk på italienarna som sjunger och dansar på sina balkonger!  Efter några månader i ofrivilligt celibat kommer snart sagt varenda företag, myndighet, kommun och region behöva träffas, konferera och se framåt tillsammans. Konsumenter – som vanligt ska de inte behöva drabbas – sparar en hiskelig massa pengar när bio- och krogbesök, fotbollstävlingar och sommarsemestrar ställs in. Affärsmöjligheter kommer för den som håller ut.

Många kommer att inse att mobilitet är en grundbult i ett utvecklat och välfungerande samhälle. Att stänga in sig och avskärma sig gör få lyckliga. I hållbara samhällen möts människor, skapar framtidstro med kolleger och tar sig till stranden för att bada och grilla laxfjärilar. Ingen vill ha tillbaka våren 2020 – en insikt vi kommer bära med oss under många år.

När vi kommer ut på andra sidan har våra attityder omsatts i handling – många är vinnare, några är förlorare.

/Anders Parment

Läs mer Bråviken Bil har börjat med nya innovativa säljgrepp

Läs mer: Är kunderna gnälligare?

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar