Volvohandlarna om att Bilia kickas

I dag kommenterar Volvohandlarföreningens vd Janola Gustafson (bilden ovan) gårdagens chockbesked om Volvo Cars uppsägning av Bilia. Han säger att det funnits många signaler som pekat på att förändringar som denna har stått för dörren och att ingen Volvohandlare kan sitta riktigt säkert efter detta.

Bilia säger att det inte varit några förhandlingar innan, kom uppsägningen som en blixt från klar himmel?
– Volvohandlarföreningen har inte varit involverad i den direkta dialogen mellan Bilia och Volvo Cars. För Svensk Volvohandel kom beskedet helt utan vare sig förvarning eller förhandling och jag tror inte att någon, på något sätt hade kunnat förutse att detta skulle komma. Inte ens de inom Volvo Cars som vi för en daglig dialog med.

Är sista ordet sagt eller är det här en del av ett förhandlingsspel?
– En uppsägning är en uppsägning. Ser man detta som ett utspel för att få till en förhandlingsdialog är det min uppfattning att man börjar i helt fel ända. Det partnerskap vi varit vana vid har alltid startat med en dialog och uppsägning setts som en sista utväg. I det här fallet försöker man sig på det omvända med konsekvensen att man samtidigt bränt ett antal broar man kanske senare kommer på att man kanske skulle haft nytta av!

Bilia ligger ju bra till på både försäljningsvolym och kundnöjdhet, två centrala kriterier i att utvärdera återförsäljare. Har de retat upp VCS på något sätt?
– Det är en fråga Bilia själva måste svara på. Vi inom Volvohandeln har alltid talat om ett ”bästa partnerskap” i relationer handlare emellan och så även med våra tillverkare och övriga leverantörer. Det är min uppfattning att relationen mellan Volvo Cars och Bilia också byggt på. I avseende prestation är det min uppfattning att Bilia i alla de KPI:er vi och tillverkarna mäter alltid tillhört den övre kvartilen.

Hur tänker alla Volvohandlare som inte är uppsagda?
– Även denna fråga är svår för mig att tydligt svara på. Men kan Bilia bli uppsagda finns det ingen Volvohandlare i dag som kan sitta riktigt säker, även om Volvo vill vara tydliga i sitt budskap avseende att ingen annan i dagsläget kan vänta sig att bli uppsagd.

Vad händer med det gemensamma engagemanget ibland annat Volvofinans, där både Bilia och VCS indirekt är ägare?
– I det korta perspektivet ingenting. I ett medellångt perspektiv och i en situation där Bilia om två år inte längre har ett återförsäljarkontrakt med Volvo är ju inte heller Volvofinans den givna finansieringsparten för Bilias övriga verksamheter. Hur Volvo har för avsikt att ersätta Bilia med andra aktörer (läs Volvohandlare) återstår att se, men förhoppningen är så klart att det inte ska påverka gemensamma engagemang negativt.

Turbulensen har onekligen ökat, även innan detta.Kommer vi få se mer sånt här?
– Jag vill påstå att alla Europeiska tillverkare idag lider av lönsamhetsproblem och bekymmer med omställning av sin fordonsflotta. Det i kombination med lika delar hybris och osäkerhet inför framtiden tillsammans med en ökad politisk och ekonomisk osäkerhet i hela världen kommer säkerligen att öka på turbulensen.

Vad är ditt budskap till oroliga bilhandlare?
– Den etablerade bilhandeln borde för flera år sedan, med alla de signaler som skickats, kunnat förutse att stora förändringar stod inför dörren. Det enda sättet att bemöta dessa på är genom en ökad grad av egen flexibilitet och utvecklingskraft och att den största risken ligger i den egna benägenheten till att inte vilja eller kunna ta sig an förändringar av olika slag!

Anders Parment

 

 

Läs om de mest stulna modellerna i USA

Läs Kina storsatsar på väte och bränsleceller

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar