Bilder som lugnar

Många kunder kan behöva förbereda sig inför ett besök i bilhallen eller på verkstaden, och Stendahls bil har gjort en pedagogisk bildguide som får användas av alla.

Dan Stendahl ligger bakom en användbar och smått unik guide för kunder och andra som behöver förberedas på ett besök i bilhallen eller verkstaden.
Det hela började som ett hobbyprojekt.

– Min son har autism och intellektuell funktionsnedsättning. Han behöver extra stöd och förberedelser i vardagen och extra mycket om vi skall göra någonting utanför de vanliga rutinerna, annars blir han väldigt stressad och orolig. Eftersom han är ickeverbal är det genom bildstöd vi kommunicerar med honom. Jag och många andra föräldrar i samma situation lägger mycket tid på att skapa sådana bildstöd, då det bara är vid ett fåtal tillfällen som man får färdiga stöd direkt i kallelsen till ett vårdbesök. När det händer blir man så lättad, ”nu slapp jag jaga egna bilder som förklarar vad som skall hända, jag behövde inte åka dit innan och ta bilder eller fråga hur besöket skall gå till”.

Han tänkte att bildstöd kunde vara till nytta även inför besök hos bilhandlaren eller bilverkstaden, och för fler än funktionsnedsatta.

– I mataffären till exempel, är man flera gånger i veckan, det blir rutin och kräver kanske färre förberedelser och stöd. I bilhallen eller verkstaden är man betydligt mer sällan. Många behöver förbereda sig inför besök på en ny plats, det finns mycket som kan oroa och överraska vilket ofta blir svårt för den här gruppen. Ta bara en sådan sak som att möta en personlig servicetekniker. Hur går det till? Vad förväntas av mig som kund?

Dan Stendahl pratade med kollegor, föräldrar i olika stödgrupper och intresseorganisationer, men ingen kände till någon som utvecklade tillgänglighetsguider som även inkluderade kognitiva funktionsnedsättningar.

– Jag bestämde mig då för att göra en på egen hand. Jag ritade illustrationer, skrev beskrivande texter, fotograferade och filmade allt för att sätta ihop en NPF-guide. Jag har bakgrund inom reklam och marknadsföring och vet hur man skapar engagerande och pedagogiskt material men detta var något nytt.

Guiden beskriver på ett pedagogiskt sätt vad man kan vänta sig vid besöket, i form av ljus- och ljudintryck, lukter, vilka material som finns i lokalen, om det finns toalett, på vilka ytor man får vistas och om det finns något att äta eller dricka. Här finns en planeringskarta inför besöket, bilder som visar vanliga situationer i bilhallen och på verkstaden och aktivitetsscheman som steg för steg visar hur en provkörning, ett bilköp eller en verkstadsinlämning går till. Allt går att ladda ner och skriva ut.

Materialet har tagits emot otroligt väl, berättar Dan Stendahl.

– Vi har fått enormt mycket gensvar från kunder, samarbetspartners och NPF-anhöriga över hela landet. Även andra företag, arbetsterapeuter och interaktionsdesigners har hört av sig och vill veta mer om metodiken bakom guiden. Det är väldigt roligt och rörande. Och när man tänker på att en procent av Sveriges invånare har någon form av intellektuell funktionsnedsättning, blir det tydligt att det finns ett jättestort behov.

Om ni vill erbjuda pratkartor, aktivitetsscheman och planeringskarta i er egen verksamhet, anmäl ert intresse på stendahlsbil.se/tillganglighetsguide så skickas materialet gratis till er. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *