Det norska rederiet UECC (United European Car Carriers) utökar sin flotta med nya lite mer miljövänliga RoRo-fartyg för biltransporter. Upp till fyra fartyg med LNG-drift i kombination med batterihybridteknik, och en optimerad skrovform som minskar utsläppen av CO2, kommer att byggas av ett kinesiskt skeppsvarv. Tekniken är möjlig att anpassa till ny teknik i framtiden.
Redan i dag trafikerar tre LNG-drivna batterihybridskepp: Auto Advance, Auto Achieve och Auto Aspire.
Enligt företagets koncernchef Glenn Edvardsen visar senaste investeringen att UECC är i framkant när det gäller minskning av utsläpp. Målet är att vara fossilfri 2040.
– Det är dock fortfarande lång väg innan vi når noll utsläpp. De här nya fartygen kommer ytterligare att stärka en av de mest miljövänliga fartygsflottorna i industrin och möjliggöra vår ambition om hållbarhet, säger Glenn Edvardsen.
Text Mara Eriksson
Kommentera