Bendt bil förlorar sitt BMW-kontrakt, vilket förvånar många i branschen, då Bendt bil är en av landets finaste och mest moderna BMW-anläggningar, bland annat med egen bildemontering specialiserad på BMW. Bland annat ur hållbarhetssynpunkt är beslutet märkligt, vilket vi skriver lite mer om i nästa nummer. Redaktionen har i samband med en artikel om hållbarhet försökt ta reda på om det finns något missnöje med Bendt, men bara fått vaga svar av BMW.
Redaktionen ställde följande fråga till BMWs informationschef Carl Lindwall:
”Hur tänker BMW när man å ena sidan strävar mot att vara ett hållbart och miljövänligt bilmärke i alla led, å andra sidan bestämmer att en ny bilhall skall byggas i Halmstad, i stället för den välfungerande (?) som redan finns hos Bendt bil. Har Bendt misskött sig så pass att det är värt att strunta i hållbarhetsaspekterna? Eller hur resonerar ni?”
Svar från BMW, i sin helhet:
”BMW Group har som mål att minska de totala Co2-utsläppen genom hela livscykeln med 40% till 2030, jämfört med 2019, och att vara helt klimatneutrala senast 2050.
Vi gör kontinuerliga utvärderingar av vårt nätverk, så att det ibland sker förändringar är inget konstigt i sig och har ingen påverkan på BMW Groups hållbarhetsmål. Bendt bil är fortsatt auktoriserade BMW-återförsäljare i Halmstad under 2024, men hur det kommer att se ut efter det är för tidigt att uttala sig om. ”
Svävande, minst sagt.
Nu har tidningens frilansskribent Peter Lorin noterat att Förenade bil med huvudsäte i Malmö under 2024 börjar bygga en ny anläggning i Halmstad.
Peter Lorin skriver följande:
De kan ju alltid behålla skylten som Sundströms i Kramfors gjort