Daimler i utsläppsskandal

Deutsche Umwelthilfe (DUH), en ideell miljö- och konsumentskyddsförening i Tyskland, presenterade en rapport i fredags, där fordonsmjukvaruexperten Felix Domke har dokumenterat totalt åtta tidigare okända fuskprogramvaror i dieselbilen Mercedes-Benz Euro 6 E-klass. Detta framkommer i ett pressmeddelande från DUH.

Stuttgart-baserade Daimler Group är alltså djupare involverade i en dieselutsläppsskandal än vad som tidigare varit känt. Hittills har de förnekat att de använt illegala fuskprogramvaror i dieselbilar som sålts i Tyskland och Europa.

Enligt DUH:s uppfattning minskar dessa olagliga så kallade ”fuskprogramvaror” den effektiva reningen av avgaser i SCR- katalysatorn. Resultatet är att de faktiska kväveoxidutsläppen när bilen körs utanför testmiljöerna ligger på upp mot 500 procent över det lagstadgade gränsvärdet.

– Felix Domkes expertrapport visar hur företaget lyckas följa de lagstadgade gränserna i testlaboratoriet, samtidigt som de bokstavligen översvämmar våra städer med skadliga kväveoxider vid den verkliga användningen. Manipulationen av avgasreningen utförs inte för att den är nödvändig av fysiska skäl eller i syfte att skydda motorn. Anledningen är i stället lika enkel som cynisk: det handlar om att maximera vinsten på bekostnad av miljön och stadsbornas hälsa, säger Jürgen Resch, DUH:s nationella direktör, i pressmeddelandet.

Totalt upptäckte experten åtta fuskprogramvaror som dokumenterades i detalj.

Expertrapporten stöds av avgasmätningar som visar att Daimler installerade flera olagliga fuskprogramvaror i E350T Euro 6-bilen som nu är under utredning. Bilen uppfyller de lagstadgade gränsvärdena för kväveoxid när den undersöks på teststationen, men vid körning tyder EKI:s avgasmätningar på en ökning av kväveoxidutsläppen med 500 procent eller mer.

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar