Michelin har frågat 4 000 personer i Norden, varav 1 000 svenskar, om deras syn på däck och miljö, och funnit att de flesta har dålig koll.
58 procent av svenska bilister säger att de aldrig reflekterar över däckens miljöpåverkan
41 procent av de tillfrågade är medvetna om däckens miljö- och klimatpåverkan
Hållbara däck hamnar på femte plats av egenskaper som svenskar är beredda att betala lite mer för.
– I ljuset av att EU-kommissionen nyligen har klubbat igenom en förordning, Euro7, som ställer krav både på bilars utsläpp och partikelutsläpp från däck-och bromsar under körning, är konsumenternas kunskapsnivå inom ämnet förvånansvärt låg, säger Marika Hoflund, vd Michelin i Norden.
Euro7 innebär att det nu kommer att ställas hårdare krav på industrin att utveckla däck som minskar mängden slitagepartiklar. Samtidigt pågår arbete med att utveckla däck som på sikt består av alltmer biologiskt nedbrytbara material.
– Ambitionen är att vi år 2050 ska kunna producera däck som är helt gjorda av förnybara eller återvunna material. Däckslitagepartiklar har länge överskuggats av diskussionen om CO2-utsläpp från bilar, vilket kan förklara den relativt låga medvetenheten hos konsumenterna. Undersökningen visar att vi inom både däck- och bilindustrin tillsammans måste bli bättre på att informera konsumenterna om utmaningarna och möjliga lösningar när det gäller slitagepartiklar och mer hållbara däck, fortsätter Marika Hoflund.
Tendensen i undersökningen är att ju mer abstrakt hållbarhet blir, desto mindre fångar den konsumenternas uppmärksamhet. Det gäller även konsumenternas kunskap om och attityder till mer hållbara däck. De nära och direkt relaterbara hållbarhetsaspekterna på däcken är det som konsumenterna är mest medvetna om.
Lång livslängd och energieffektivitet toppar listan när det gäller konsumenternas betalningsvilja för bildäck, följt av säkerhet i form av grepp och köregenskaper. På femte plats hamnar hållbarhet, där alltså bara 22 procent av de svenska respondenterna anger att hållbart framställda råvaror är en egenskap de är villiga att betala mer för.
– Det är förståeligt att livslängd och energieffektivitet ligger först, eftersom det direkt påverkar bilbudgeten. Ett däck som håller 10 000 km längre under sin livstid eller har lägre rullmotstånd sparar pengar åt konsumenten, säger Marika Hoflund.
Michelin frågade också hur konsumenterna bedömer sig själva i förhållande till miljö- och klimatmedvetenhet i vardagen. 47procent anser sig vara miljö- och klimatmedvetna, fler i storstäder än på landsorten. Vilken typ av bil man kör verkar också spela roll för konsumenternas självuppfattning. Färre dieselförare anser att deras vardagsvanor speglar hållbara val, medan en stor andel av el- och hybridförarna anser att deras vardag är hållbar.
Kommentera