Säljarna har fått ett svårare jobb än tidigare, men med rätt inställning blir 2024 ett bra begagnatår. Det tror Alexander Riddermark på Riddermark bil, nummer ett inom begagnat även i år.
Text Anders Parment
Alexander Riddermark startade Riddermark bil 2008, i dag Sveriges största begbilsfirma, med marginal. Alexander är vd och huvudägare. Drygt 33 000 begbilar 2023 är en ökning med 37,5 procent.
Med en så kraftig tillväxt går tankarna till trading och export, men det är fel enligt Alexander Riddermark.
–Vi är generellt restriktiva med trading, men en del inbyten är för dåliga eller för gamla, dem säljer vi iväg. Vi exporterar, men är även där ganska restriktiva. Både firman och säljarna tjänar mer på riktig försäljning till slutkund, affären är dubbelt så bra, vid export blir det ingen merförsäljning.
Det har tuffat på bra under 2023 och bekymmersmolnen har varit få.
– Oron handlade mest om de fluktuerande priserna på elbilar. 2024 kommer att bli tuffare med mer konkurrens om bilköparna. Marknaden kommer säkert att vara lika stor men det blir fler som försöker äta av kakan. Den som vinner i slutändan är den som har bäst säljkår. Det har inte behövts under 2023.
Det gäller även inbyten och inköp.
– Ja, det blir mer konkurrens om de bilarna också, vi får jobba mer för att få tag på bilar.
Alexander Riddermark förväntar sig även en del strukturella förändringar som går åt lite annat håll än de senaste åren.
– De stora har blivit större och de små färre. Men jag tror att de små handlarna kan vara vinnare i år. Är du liten och duktig kan det bli ett bra år. Det är tufft på marknaden och om du inte kan hantverket och engagerar dig blir det svårt att lyckas.
Samhällsekonomin påverkar, samtidigt som bilköpare hör och läser om hur det går med konjunktur, räntor och arbetsmarknad.
– Jag tror det kan bli riktigt hög efterfrågan på begagnat. Vi mäter väldigt mycket, kollar hur många intressenter vi har i förhållande till hur mycket vi säljer, och vi ligger högt. Om ekonomin lossnar tror jag 2024 kan bli riktigt bra en bit in på året.
Att motivera säljkåren när det är trögt är ständigt besvärligt.
–Jag har varit ute mycket med säljkåren nu i början av året, jag har inte jobbat så här aktivt med säljorganisationen på två år. Förut var säljare mycket av ordermottagare, kunden sade ”jag vill gärna låna 300 000 och köpa den här”. Nu måste säljarna jobba mycket hårdare för att fånga upp kunderna.
–Vi har bra systemstöd, vi dokumenterar att kunden varit här, vi bearbetar och skapar aktivitet, behöver de inte en bil idag behöver de kanske en imorgon. Vi är säkert bättre än många andra men det finns mycket kvar att göra och det finns en del mindre firmor som är bättre och som vi kan lära oss av.
Två nyckeltal som Riddermark har använt sedan starten är sålda bilar delat på antal medarbetare och andel medarbetare som jobbar direkt med försäljning. Det gäller oavsett marknad.
– Om du är bra på sälj 2024 blir det ett bra år. Sitter du och väntar på bättre tider blir det ett sämre år. Det finns fortfarande lika många människor som vill köpa eller sälja bil.
Kommentera