Däckrazzias kontroller längs vägarna indikerar att däcken på elbilar är i bättre skick än på andra bilar. Detta tvärtemot den allmänna uppfattningen att elbilars däck slits snabbare.
– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det är än så länge ett relativt begränsat underlag som statistiken bygger på, vilket bör beaktas, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.
Elbilar är ofta tyngre och har högre vridmoment jämfört med bilar med förbränningsmotor. Högre vikt och vridmoment leder teoretisk till ökat slitage på däcken. Bilisten kan kompensera för detta genom att köra extra mjukt, vilket också bidrar till en ökad räckvidd. Bra koll på trycket i däcken kan också bidra till att minska slitaget.
Vid Däckrazzias kontroller längs vägarna var fem procent av de undersökta bilarna elbilar och tio procent hybridbilar.
Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var färre bland elbilar än andra bilar. För elbilar var andelen nio procent, vilket till exempel kan jämföras med gruppen bilar med förbränningsmotor, högst fem år gamla, där motsvarande andel var 16 procent. Färre elbilsägare hade också minst ett slitet däck utan att föraren var medveten om detta. Inga elbilar hade olagligt mönsterdjup på mindre än 1,6 mm.
Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt. Inga elbilar hade så lågt tryck i något däck att det kan liknas vid punktering, 1,6 bar eller mindre. Andelen bilar med 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel var också tydligt lägre bland elbilar (2,6 procent) och hybridbilar (2,4 procent) jämfört med bilar med endast förbränningsmotor (8,5 procent).
De flesta elbilar är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus. Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel, även om bilarnas snittålder också här kan påverka.
– Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar. Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar, bland annat genom Däckkollen, säger Fredrik Ardefors.
Kommentera