Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF. 08-701 63 14

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Kunden googlar fram ett fel

Fråga:

Jag har hamnat i tvist med en kund om en bil jag sålde för en vecka sedan. Bilan såldes utan några garantier så det är reklamation enligt Konsumentköplagen vi diskuterar. 

Tre dagar efter att bilen sålts hörde kunden av sig för att han hört ett litet missljud. Han har googlat det och hävdar att det är ett så kallat dubbelmassesvänghjul som är dåligt och han begär att det ska bytas.

Jag har en verkstad som granne som gick igenom bilen före försäljningen och de anser inte att det fanns något fel på den.

Vad gäller i detta fall, är jag skyldig att byta svänghjulet?

Johan

Svar:

För det första måste jag påtala att MRF-medlemmar inte säljer utan garanti. (Rör det sig om en äldre bil som kanske har gått långt ska Trafiksäkerhetsgaranti erbjudas.)

I ditt fall får kunden börja med att reklamera ett fel. Att höra ett ljud och googla det är inte att reklamera ett fel, speciellt inte om en mekaniker gått igenom bilen innan leveransen och konstaterat att bilen är felfri.

Om detta på något sätt ska kunna bli ditt ansvar krävs:

1. Det måste finnas ett fel som kunden reklamerar.

2. Reklamationen måste stöttas av något/någon som överbevisar den mekaniker som du har anlitat.

Nu tolkar jag det som att den mekaniker du har anlitat är kunnig, vilket torde innebära att något fel inte föreligger utan att det är något annat kunden hör.

Rent hypotetiskt skulle det krävas att kunden fick ett utlåtande från exempelvis två olika auktoriserade verkstäder som hävdar att det föreligger ett fel, vilket rent juridiskt skulle ses som att han har en högre trovärdighet. I sådant fall skulle du kunna få ta kostnaden, men då ska vi komma ihåg att det är du som säljare som väljer metod för att åtgärda felet, kunden har inte möjlighet att påverka var eller hur bilen åtgärdas, men det var rent hypotetiskt.

Klaus Silfvenius

Läs även: Kunden hävdar ångerrätt

Tillbaka