Längre ner här på sidan hittar du frågan och svaret. Klicka på bilden för fler expertfrågor och svar!
Bilhandel

Klaus Silfvenius

Klaus Silfvenius är ansvarig för frågor gällande bilhandel hos MRF.

Summera din fråga i en mening. T.ex: "Kan kunden kräva hävning?"

Klaus Silfvenius - expertsvar

Mekanikern vill köpa inbytet

Fråga:

Vi har fått in en äldre bil som inbyte. Den passar inte riktigt in i vår försäljning så vi hade tänkt sälja den vidare men nu har en av våra mekaniker visat intresse för bilen.

När jag har läst artiklar i tidningen och även relaterat till kursen i Bilhandelsjuridik hittar jag inte om det är möjligt att frångå konsumentköplagen om det rör sig om försäljning till egen personal och/eller försäljning av riktigt gamla bilar, så hur gör jag?

Tack på förhand, Niklas

Svar:

Det är helt riktigt att du inte kan åsidosätta konsumentköplagen, den gäller alltid när ett företag säljer till en privatperson.

Det finns två faktorer som ger dig möjlighet att sälja även trasiga produkter. Det ena är varans ålder och hur mycket den brukats (när det gäller bilar måste man inse att en bil börjar närma sig sitt bäst-före-datum när den rullat 25 000 mil). Det andra är att uppge i varudeklarationen att bilen har fel, att bilen inte är körbar och säljs som reservdelsbil. Det väsentliga i Konsumentköplagen är att kunden inte ska köpa något som är sämre än han eller hon har förväntat sig.

Så vad du kan göra i detta fall är att sälja bilen till din medarbetare och tydligt informera om vilket skick bilen är i samt att medarbetaren måste hämta den med en trailer eller transportbil om den inte är trafikduglig.

Se till att det finns dokumenterat att köparen fått information om skicket, antingen genom att bristerna anges i köpedokumentationen eller att ni har vittne som kan styrka att köparen fått informationen, alternativt att ni spelar in och sparar samtalet där ni som säljare informerat om skicket.

Nu är det ju en fordonskunnig person som ska köpa så ni har ju även möjlighet att låta medarbetaren själv gå igenom bilen på sin fritid, han eller hon skulle ju som fackman ha svårt att senare påtala brister som han/hon borde kunnat finna vid undersökningen.

Beakta dock att fel som köparen rimligen inte kunnat förutse kan bli reklamerbart varför exempelvis provkörning är bra att erbjuda för att fastställa status på motor och drivlina.  

Många handlare tror att det bara fungerar att skriva att en bil säljs som ett reparationsobjekt, men orsaken till att den är ett reparationsobjekt måste alltså anges.

Klaus Silfvenius

Läs också: Kunden vill häva köpet, men inte visa oss bilen

Tillbaka