Exporten av personbilar är på väg mot rekord, enligt Vroom som släpper en färsk rapport.
Under fjolåret nådde den svenska exporten av personbilar nya rekordnivåer med 153 000 fordon, en ökning med 40 procent i jämförelse med 2022. Under första halvåret av 2024 visar Vrooms analys att exporten är fortsatt stark och överträffar 2023 års export under samma period (+3 procent), trots att det finns ett visst eftersläp i rapporteringen.
Vrooms analyser visar också att det fortsatt är allt yngre bilar som exporteras. Under första halvan av 2024 utgjordes 63 procent (57 procent) av den exporterade personbilsflottan av bilar yngre än fem år.
– Utvecklingen i form av att allt yngre bilar exporteras har vi sett under ett antal år. Svenska bilar är populära i Europa samtidigt som handlarna får bra betalt för bilarna, vilket är drivet av den svenska kronkursen. Vi har också sett kraftig tillväxt i antalet exportbolag under det senaste året, säger Ali Avcu, Vrooms specialist inom begagnathandel.
Andelen laddbara bilar av exporten fortsätter öka och utgjorde under årets första halva 27 procent (16 procent) av den totala exporterade volymen. Bland femårsbilarna var den laddbara andelen 42 procent (27).
15 företag står just nu för 55 procent av marknaden, där BCA och Tradingsolutions är störst med nästan en fjärdedel av marknaden.
Exportör (femårsbilar) | Antal | Andel | |
---|---|---|---|
1 | Bca Vehicle Remarketing | 5 978 | 12,6% |
2 | Tradingsolutions Sverige | 5 095 | 10,7% |
3 | VOLVO Bil i Göteborg | 2 222 | 4,7% |
4 | Jyske Finans Filial | 1 663 | 3,5% |
5 | PRIVATPERSON | 1 591 | 3,4% |
6 | Transiett | 1 573 | 3,3% |
7 | Kvdbil | 1 281 | 2,7% |
8 | Kamux | 1 257 | 2,7% |
9 | Autoett European Cars | 1 040 | 2,2% |
10 | Saka | 890 | 1,9% |
11 | Din Bil Sverige | 815 | 1,7% |
12 | Autohansa | 808 | 1,7% |
13 | Ald Automotive | 614 | 1,3% |
14 | Autorola | 600 | 1,3% |
15 | J Bil | 595 | 1,3% |
Övriga | 21 378 | 45,1% | |
Totalt | 47 400 |
– Analysen visar fortsatt stort intresse i Europa av elektrifierade bilar. Men naturligtvis skulle det vara en fördel för energiomställningen i Sverige om bilarna stannade kvar i landet. Många av bilarna har ju även subventionerats med miljöpremier då de ställdes i trafik, säger Ali Avcu.
**
Redaktionen tycker följande: Dessa miljöpremier kommer från skatteintäkter, så i praktiken har svenska skattebetalares pengar skickats rakt ut i Europa. Miljömässigt och ekonomiskt hållbart? Inte särskilt.
En mycket stor del av volymerna genereras av många stora importörer. De använder sig bl a av de två största aktörerna i tabellen ovan. Förödande för eftermarknaden, så klart! Samtidigt vore det intressant med en analys av; De förare/ägare av de exporterade fordonen, vad köpte de istället?
Hur kan en privatperson ligga på femte plats med 1591 st exporterade bilar?
Exporterar man mer än en eller två bilar handlar det om näringsverksamhet. Allt annat låter mer som (ännu) ett exempel på kriminell verksamhet inom bilbranschen.
Den här personen borde Skatteverket m.fl. infomeras om… (fast verksamheten sker kanske enligt våra tandlösa lagar).
Det är nog inte en privatperson utan alla privatpersoner sammanräknade, dvs total privatexport./Redaktionen
Privatexport lär ju vara inräknat i övriga.
Detta torde vara en person som driver det som en enskild firma
Jag tolkade ”övriga” som alla övriga bilhandlare. Hm, det här bör någon kunna reda i. Jag kollar. /Redaktionen
Nu har jag kollat. Så här ligger det till enligt Vroom som tar fram statistiken: Vanligtvis är Privatperson en samling av alla individer (eller enskilda företag) som exporterar.
Under Övriga finns alla andra (dock ej privatpersoner om de redan finns med på en post) och det är alla företag som stod som ägare vid exporttillfället./Redaktionen
Det som förvånar mig mest är att J Bil Som ägs av importören KW Bruun dränerar eftermarknaden
på sina egna bilar.
Det är ju där en eventuell intäkt per försåld bil finns!
KW bruns prisättning på reservdelar är horribel 43600+moms för en vä framdörr Astra 07