Extra: Mitsubishi stannar i Sverige

Mitsubishi Motors har tagit tillbaka beslutet att lämna Europa och Sverige. KW Bruun blir ny svensk generalagent, de nu uppsagda återförsäljarna ska tillfrågas om nya kontrakt och Renault ska producera två nya Mitsubishimodeller i Frankrike från år 2023.

Interdan, där KW Bruun ingår, har skrivit en avsiktsförklaring med Mitsubishi Motors och blir ny generalagent för Mitsubishi i Sverige.
Renault ska bygga Mitsubishibilar i Frankrike där de har fabriker som inte har tillräckligt hög sysselsättning, något som kullkastat Mitsubishis planer på att lämna Europa.

Renaults vd Luca de Meo vill öka utnyttjandet i fabrikerna från 70 till 120 procent till 2025, vilket kan tolkas som att Mitsubishi delvis fått anpassa sig till sina allianspartners.

Masahiro Tajima, vd för MMC Bilar Sverige AB och SC Motors-gruppen, är uppsagd generalagent för Mitsubishi, och varken kan eller får kommentera affären. Takao Kato, vd för Mitsubishi Motors globalt, vidhåller att inga av Mitsubishis relanseringar av gamla modeller ska certifieras för Europa.

”Mitsubishi Motors har implementerat strukturella reformer i Europa och vårt beslut att frysa utvecklingen för nya bilar för den europeiska marknaden, som informerades om i juli 2020, kvarstår.” skriver Takao Kato i ett pressmeddelande.

Däremot ska Renault producera två nya modeller av Mitsubishi. Tidigare i våras meddelade alliansen att man ska satsa på ett par utvalda marknader i Europa. Få trodde nog att Sverige skulle vara en av dem.

En av modellerna uppges vara den nyligen lanserade laddhybriden Mitsubishi Eclipse Cross och ytterligare en modell ska byggas på en Renaultplattform, men med vissa förändringar för att behålla Mitsubishis DNA.

Bilarna kommer, enligt uppgift, att vara versioner av de bästsäljande Mitsubishi-bilarna på europamarknaden som redan uppfyller alla krav.

Beslutet att lämna Europa var en del av en global strategi i alliansen med Renault och Nissan, där märkena var för sig skulle koncentrera sig på sina mest framgångsrika marknader. Strategin kallades ”Small but beautiful”. Mitsubishis fokus skulle ligga på Sydostasien. Beslutet var ett hårt slag mot återförsäljarna i Sverige. Outlander var länge en av de mest sålda laddhybriderna.

Ända sedan förra sommaren har MMC Bilar Sverige AB och Mitsubishi Motors Sverige diskuterat hur verksamheten i Sverige ska bedrivas efter att återförsäljarna sagts upp. Under tiden har återförsäljarna varit oroliga.

Enligt gällande avtal upphör ÅF-nätet den 30 juni i år och den 1 juli tar Interdan över som ny generalagent. Motorbranschen har utan framgång sökt representanter på KW Bruun för en kommentar.

– Det är ett positivt besked för ÅF-nätet eftersom det nu öppnar för en möjlig forsättning, men tråkigt för oss som förlorade agenturen trots stora framgångar på svenska marknaden, säger Anders Erngren, försäljningschef på Mitsubishi Motors i Sverige.

– Ambitionen är att det befintliga ÅF-nätet ska erbjudas nya kontrakt, säger han och fortsätter:

– Det blir ingen mer lansering av Outlandern. Den som finns i Sverige har slutat produceras och just nu säljs det befintliga lagret ut. Den nya Outlandern som lanseras i andra länder kommer enligt planen inte att certifieras i Europa.

Christer Karlsson på Copenhagen Business School, känd som bilprofessorn, menar att det kan finnas tre anledningar till varför Mitsubishi svänger i Europafrågan.

– Jag skulle tro att det kan handla om ett beslut av delägarna om produktion i Frankrike, om viljan att vara en del av elbilsmarknaden i Europa eller en taktisk manöver om koldioxidutsläppen, eller en kombination av dem, säger Christer Karlsson.

Återförsäljaren John Marnell på J Bil tror att Mitsubishis låga CO2-förbrukning har hjälpt allianskollegerna Nissan och Renault att nå CO2-kvoterna.

– Det är klart att det känns positivt att Mitsubishi får vara kvar. Vi har fått preliminär information om att ÅF-nätet ska få erbjudande om nya avtal, men vi har inte tagit något beslut än. Även om vi hade planerat för en framtid utan Mitsubishi är det relativt enkelt och kostnadseffektivt för oss att fortsätta eftersom vi har en stor vagnpark i vårt område och många kunder som vi har en bra relation till, säger John Marnell.

Det senaste året har registreringssiffrorna sjunkit. Bara i februari halverades försäljningen jämfört med året innan, från 367 sålda bilar 2020 till 179 sålda bilar 2021. Marknadsandelen har sjunkit från 1,73 2019 till 0,62 i februari i år.

Mitsubishis specialitet har, enligt Christer Karlsson, alltid varit produktionsteknik. Det var utöver gemensam produktplattform en anledning till att Volvo samarbetade med Mitsubishi i Holland.

– Mitsubishi är experter på att pressa plåt och göra stommen till en bil. Det är möjligt att Renault och Nissan är intresserade av att använda Mitsubishis produktionsteknik, säger Christer Karlsson.

Maria Eriksson

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *