Säljstatistiken för de nya kinesiska bilmärkena i Sverige, augusti 2023, betonar återigen att det främst är MG och BYD som leder ”flocken” med Hedin-koncernen som importör och dominerande ÅF.

Få kineser sålda
Så här ser augustisiffrorna ut:
1. MG4 Electric: 345
2. BYD Atto 3: 323
3. MG5 Electric: 144
4. MG ZS EV: 106
5. ORA/GWM Funky Cat: 67
6. XPENG P7: 25
7. MG Marvel R: 22
8. NIO ET7: 15
9. NIO ET5: 9
10. HONGQI E-4 S9: 5
11. MAXUS EUNIQ: 5
12. NIO EL7: 3
13. BYD HAN: 1
14. MG EH S: 1
Totalt såldes 23 871 nybilar i Sverige i augusti.
I januari-juli var det nästan uteslutande MG och BYD som dominerade säljstatistiken.
Övriga kinesiska ”uppstickare” kom inte ens i närheten av MG och BYD, som ju båda har Hedin Bil-koncernen bakom sig som svensk importör och dessutom är ÅF av båda märkena i Sverige.
MG säljs i Sverige även av Brandt Bil-koncernen och Holmgrens-gruppen och kan givetvis även dra nytta av den klassiska, 100 år gamla MG-loggan och märkets stolta brittiska historia.
157 963 nya bilar såldes i Sverige januari-juli 2023.
De mest sålda kinesiska märkena/modellerna var:
BYD Atto 3: 1 396
MG MG 5: 1 232
MG MG 4: 1 086
MG Marvel R: 773
MG ZS: 526
MG EHS: 146
BYD Han: 102
ORA Funky Cat: 95
MAXUS Euniq: 75
BYD Tang: 63
NIO ET7: 55
HONGQI E-HS9: 45
NIO EL7: 32
NIO ET5: 18
MAXUS MIFA 9: 2
XPENG P7: 2
Så här långt tycks startsträckan bli ganska lång för alla kinesiska märken som inte heter MG eller BYD.
Kommentera