Fälgrenovering är ett nytt sätt att både tjäna pengar och spara miljön, och något som Rejmes tror mycket på.
Rejmes i Örebro är auktoriserad skade- och serviceverkstad för Volvo, Renault, Dacia, Polestar, Lynk&co och Xbus.
På skadeverkstaden med tio lyftar tar man hand om skador, däck och glas, medan lackjobb skickas externt. Alla verkstäder behöver titta på nya inkomstmöjligheter i och med det minskade servicebehovet på elbilarna, och ett av de nya ben Rejmes har valt att luta sig mot är fälgrenovering, berättar skadeverkstadschef Tobias Eriksson.

– En ny fälg för en Volvo kan kosta upp emot 10 000, och vi funderade på möjligheten att renovera fälgarna i stället för att köpa nya. Vi har nu provat och ser att en av våra framtida inkomstkällor kommer att vara just fälgrenovering. Just nu är varje begagnataffär superviktig. Med fälgrenovering kan vi betala mer för inbytesbilen, skapa en ny verksamhet och få mer betalt för bilen vid försäljningen.
Man har börjat med att renovera fälgar på koncernens begagnatbilar för att lära sig och hitta de bästa arbetssätten. Utrustningen finns än så länge bara i Örebro och samtliga Rejmes elva personbilsanläggningar skickar hit fälgar från sina inbytesbilar. Framöver kommer man att utöka med fälgrenovering på flera anläggningar.
– Vi håller också på att bygga upp ett sökbart fälglager där våra olika anläggningar, och på sikt försäkringsbolag och externa kunder, kan hitta fälgar som passar bilen. Det kortar ledtiderna. Vi har därför köpt in fälgar från bilåtervinningen, renoverat dem och lagt dem på lagret, säger Tobias Eriksson.

Nu börjar man marknadsföra fälgrenoveringen även till privatkunder.
– Det viktigaste för oss nu är att få upp volymerna och vi erbjuder våra däckhotellskunder att renovera fälgarna till rabatterat pris. Då har vi flera månader på oss och kan fylla lediga stunder med fälgjobb, berättar Peter Adamsson som har varit på Rejmes sedan 1995 och numera jobbar med fälgrenoveringen.
Han har fått utbildning i att sköta maskinerna och har mellan mars och oktober hunnit göra i ordning drygt 100 fälgar.
Fälgrenoveringen går till så att man först manuellt tar bort oljefläckar och tjära. Därpå placeras fälgen i en maskin som blästrar och förbereder ytan för klarlackning. I en svarv läser man av fälgens profil med laser och alla ojämnheter svarvas bort. När ytan är fin klarlackas den för att ha skydd mot korrosion. Resultatet är glänsande fälgar som ser helt nya ut.

– Vår verksamhet inom däck och fälg kommer att växa i framtiden. Bärgare skall till exempel kunna åka hit och släppa av en bil och veta att det finns bra lager hos oss, säger Tobias Eriksson.
På sikt skulle han vilja utveckla både service- och skadeaffären ännu mer, men tills vidare är det glas, fälgrenovering och däck som gäller.
Nytt kontra renovering/
Nya fälgar för en större bil kostar ca 9 500/st.
Mindre och enklare fälgar 6 000/st.
Renovering kostar omkring 3 000 kr/fälg.
Om Rejmes Örebro/
Här finns 31 serviceplatser och 10 skadeplatser, egen däckverkstad, däckhotell med plats för 5 300 uppsättningar hjul. Anläggningen har solpaneler för elproduktion och anläggningen värms vintertid och kyls sommartid med bergvärme. Året runt håller man 20 grader i verkstaden.
En ny fälg behöver inte kosta mer än 3000kr i premumkvalite.
Se efter prisbilden på nya men då blir det ju inte det inte ”lönsamt” att renovera eller som jag ser det en möjlighet att lura folk på mer pengar.
Ingen vettig människa vill betala 12000 kr för renovering av standardfäljar.
Superbra att ni har möjlighet att göra det på era inbytesbilar men prisätt det vettigt ut till kund.