Under tabellerna kan du läsa en intervju med vinnaren Isuzu, och i tidningen finns fler intervjuer, analyser och listor.
Personbilar
Placering | Förra årets placering |
1. Isuzu | 1 |
2. Subaru | 3 |
3. Kia | 4 |
4. VV PB | 5 |
5. Audi | 11 |
6. Mercedes PB | 7 |
7. Mazda | 6 |
8. BMW | 2 |
9. Skoda | 9 |
10. Seat | 8 |
11. Mercedes TRP | 10 |
12. VW TRP | 12 |
13. Nissan | 21 |
14. Suzuki | 13 |
15. Hyundai | 20 |
16. Toyota | 18 |
17. Mitsubishi | 15 |
18. Volvo PB | 16 |
19. Fiat | 23 |
20. Honda | 17 |
21. Lexus | – |
22. Ford | 19 |
23. Renault | 14 |
24. Fiat Prof | 22 |
25. Citroën | 25 |
26. Peugeot | 24 |
27. Opel | 26 |
Tunga lastbilar
Placering | Förra årets placering |
1. Scania | 2 |
2. Volvo LV | 3 |
Utan att ens ha haft några bilar att sälja står Isuzu starka överst på pallen. Återförsäljarna verkar lugnt invänta den nya modellen, när flera märken lämnar pickup-segmentet och möjliggör planer på erövring från Isuzus sida.
Pickupen D-max visas i reklamfilmerna i stark orange färg, och självaste varumärkesdirektör Per Håkansson sågar träd i skogen, i hjälm, rödrutig skjorta och arbetsbyxor med bilen parkerad bland träden. Det är ingen överdrift att säga att Per Håkansson är omåttligt stolt över bilen som fick fem stjärnor i Euro NCAP 2020.
– Jag kom in som chef förra sommaren och i september var sista pickupen av den gamla modellen såld. Vi visste att vi skulle få ett produktionsuppehåll eftersom fabrikerna ställde om till den nya bilen, men vi sålde slut snabbare än vi trodde, säger Per Håkansson.
Han kommer närmast från Nordic Truckcenter, men har jobbat med andra märken och dessutom haft en militär karriär, något som han kanske får användning av nu.
Flera märken minskar sin representation i pickup-segmentet (Fiat, Mercedes Renault, Mitsubishi och VW Amarok, som släpper en ny modell längre fram). Kvar blir Isuzu, Toyota, Ford och Nissan.
– Vi kan konstatera att inom det närmaste året kommer det i princip bara att finnas tre märken på svenska marknaden, alltså öppnas en klar möjlighet att ta volym. Med en helt ny produkt har vi hög potential, säger Per Håkansson.
Isuzu har tidigare legat på en årsförsäljning på 600 bilar. Nu är målet 1 200 bilar, och då hoppas man ha ökat sin marknadsandel från 7 till 13–15 procent i segmentet.
– Det är den nyaste produkten på marknaden med säkerhetssystem, bättre komfort än i många personbilar, fantastisk utrustningsnivå, attraktiv prisbild och dessutom lägsta CO2-utsläppet i segmentet.
Om det blir ett vinnande koncept får bland annat nästa enkät utvisa.
Utöver den nya modellen har Isuzu förstärkt återförsäljarnätet, förenklat garantiadministrationen och hanteringen av goodwill, jobbat med den digitala utvecklingen av säljsystem och kvarhållit standarden för tillbehör. Lägst betyg får frågan om lyhördhet beträffande marknadsföring, men den förklarar Håkansson med att de inte hade bilar att sälja, därav minskades marknadsföringen.
Text Maria Eriksson
Kommentera