GA-enkäten presenteras!

Äntligen är det dags för resultaten i årets GA-enkät! För andra året i rad segrar Isuzu, tätt följda av förra årets trea Subaru, och Kia lyckas ta sig upp på pallen efter flera år strax utanför topptrion.
Under tabellerna kan du läsa en intervju med vinnaren Isuzu, och i tidningen finns fler intervjuer, analyser och listor.

Personbilar

Placering Förra årets placering
1.     Isuzu 1
2.     Subaru 3
3.     Kia 4
4.     VV PB 5
5.     Audi 11
6.     Mercedes PB 7
7.     Mazda 6
8.     BMW 2
9.     Skoda 9
10.  Seat 8
11.  Mercedes TRP 10
12.  VW TRP 12
13.  Nissan 21
14.  Suzuki 13
15.  Hyundai 20
16.  Toyota 18
17.  Mitsubishi 15
18.  Volvo PB 16
19.  Fiat 23
20.  Honda 17
21.  Lexus
22.  Ford 19
23.  Renault 14
24.  Fiat Prof 22
25.  Citroën 25
26.  Peugeot 24
27.  Opel 26

 

Tunga lastbilar

Förra årets tvåa Scania får topplaceringen detta år, Volvo blir tvåa – och Mercedes är inte med alls på grund av alltför låg svarsfrekvens. 
Placering Förra årets placering
1.     Scania 2
2.     Volvo LV 3
Vinnarintervjun: 
Bäst betyg av alla – igen!

Utan att ens ha haft några bilar att sälja står Isuzu starka överst på pallen. Återförsäljarna verkar lugnt invänta den nya modellen, när flera märken lämnar pickup-segmentet och möjliggör planer på erövring från Isuzus sida.

Pickupen D-max visas i reklamfilmerna i stark orange färg, och självaste varumärkesdirektör Per Håkansson sågar träd i skogen, i hjälm, rödrutig skjorta och arbetsbyxor med bilen parkerad bland träden. Det är ingen överdrift att säga att Per Håkansson är omåttligt stolt över bilen som fick fem stjärnor i Euro NCAP 2020.

Foto Kia Valavaara

– Jag kom in som chef förra sommaren och i september var sista pickupen av den gamla modellen såld. Vi visste att vi skulle få ett produktionsuppehåll eftersom fabrikerna ställde om till den nya bilen, men vi sålde slut snabbare än vi trodde, säger Per Håkansson.
Han kommer närmast från Nordic Truckcenter, men har jobbat med andra märken och dessutom haft en militär karriär, något som han kanske får användning av nu.

Flera märken minskar sin representation i pickup-segmentet (Fiat, Mercedes Renault, Mitsubishi och VW Amarok, som släpper en ny modell längre fram). Kvar blir Isuzu, Toyota, Ford och Nissan.
– Vi kan konstatera att inom det närmaste året kommer det i princip bara att finnas tre märken på svenska marknaden, alltså öppnas en klar möjlighet att ta volym. Med en helt ny produkt har vi hög potential, säger Per Håkansson.

Isuzu har tidigare legat på en årsförsäljning på 600 bilar. Nu är målet 1 200 bilar, och då hoppas man ha ökat sin marknadsandel från 7 till 13–15 procent i segmentet.
– Det är den nyaste produkten på marknaden med säkerhetssystem, bättre komfort än i många personbilar, fantastisk utrustningsnivå, attraktiv prisbild och dessutom lägsta CO2-utsläppet i segmentet.
Om det blir ett vinnande koncept får bland annat nästa enkät utvisa.
Utöver den nya modellen har Isuzu förstärkt återförsäljarnätet, förenklat garantiadministrationen och hanteringen av goodwill, jobbat med den digitala utvecklingen av säljsystem och kvarhållit standarden för tillbehör. Lägst betyg får frågan om lyhördhet beträffande marknadsföring, men den förklarar Håkansson med att de inte hade bilar att sälja, därav minskades marknadsföringen.

Text Maria Eriksson

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar