Volvo Car Sverige signalerar att de vill ersätta sitt återförsäljarnät med en agentmodell. För Svensk Volvohandel kom beskedet som en kalldusch.
Det är i intervjun om Volvo Car Sveriges resultat i MRF:s GA-enkät som vd:n Jon Wakefield berättar att man är inne i en period av konsolidering och att man rör sig mot en agentlösning för handlarna. En affärsmodell som han nu vill diskutera med dem. Det agentsystem som Jon Wakefield tar sikte på är ett som liknar det som Mercedes-Benz redan i dag har.
– Är vi där nu? Nej. Är vi på väg? Ja, absolut, säger Jon Wakefield.
Med agentavtalen följer en konsolidering som kan leda till att det blir färre fysiska försäljningsställen för Volvo.
– Det är ganska troligt, säger Jon Wakefield.
Som en följd kommer nya avtal kunna ge agenterna större geografiska områden att ansvara för. Och fler återförsäljare än i dag kommer att vara ”stand-alone” i framtiden.
– Om fem år tror jag att vi kommer att se ett annorlunda landskap jämfört med i dag, säger Wakefield.
Han vill dock betona att det fortfarande kommer att finnas plats för framgångsrika handlare, eller agenter, i den framtida strukturen där enhetliga nationspriser och mer näthandel kommer att prägla tillvaron för Svensk Volvohandel.
Jon Wakefield vill genomföra förändringen i tät dialog med återförsäljarna och Volvohandlarföreningen.
– Jag förstår att de här förändringarna skapar nervositet och oro hos återförsäljarna, säger han.
Märkesföreningen tagen på sängen

Janola Gustafson.
Det är en förvånad Janola Gustafson, vd för Svensk Volvohandel, som tar emot informationen Volvo Car Sverige förmedlar.
– Vi anser att god ton är att föra våra affärsdialoger internt och inte i medierna, svarar han och fortsätter:
– Mercedes-Benz agentmodell i Sverige är ett pilotprojekt som ska utvärderas. Resultaten är hittills inte odelat positiva för någon part och att se det som en modell för Volvo i Sverige visar på brister i insikten.
Janola Gustafson säger också att konsolidering initierats av handlarnätet. Givetvis i dialog och i samråd med tillverkaren, men det är handlarnätet och dess ägare som är initiativtagaren!
– Om fem år kommer mycket att se annorlunda ut. Så även för tillverkarna, där rådande situation och omständighet kan kräva att affären i vissa stycken tar en riktning inte ens tillverkarna själva kan förutse i dag, säger Janola Gustafson.
Läs även: Rankninglistorna i årets GA-enkät
Kommentera