Gammal men vital

Lokal närvaro är en av hemligheterna bakom framgången för Be-Ge lastbilar.

Be-Ge, utsedda till ett av branschens stjärnföretag 2021, är världens äldsta privata Scania-handlare med åf-kontrakt nr 1. Redan 1941 började de sälja Scania. De har anläggningar i Oskarshamn, Vetlanda, Hultsfred och Visby. Tomas Engsund är vd för Be-Ge Lastbilar som är en del av Be-Ge-koncernen.

– Vi är ett väldigt bra arbetslag där vi hela tiden försöker hjälpas åt och hjälpa varandra, även chefer. Sedan har vi gott samarbete med alla våra leverantörer. Det är hela tiden ett samspel, vi kanske inte har samma åsikter jämt men vi har en bra relation, säger Tomas Engsund.

80 år i branschen tyder på långsiktighet och även på medarbetarsidan är det långsiktighet som gäller, men det är svårt att hitta folk.

– Säljare inom lastvagnar är väldigt speciellt, det tar lång tid att få återkoppling från kunder och rollen är väldigt svår att komma in i. Det har länge varit svårt att få tag på säljare och mekaniker och det har inte blivit bättre.

Däremot känner han ingen oro inför framtiden vad gäller Scanias bilar.

– Det är en fantastisk produkt, hoppas det fortsätter så.

Oavsett om det är stora eller små åkerier och vagnsparksansvariga eller förare som köper är de proffs – vilket är typiskt för lastbilar och i viss mån bussar. På personbilssidan, en annan gren av Be-Ge-koncernen, är kunderna ofta mindre kunniga. Krävande kunder gör att man måste leverera, vilket Be-Ge lastvagnar lyckas med.

Tomas Engsund lyfter fram information, utbildning och samordning som framgångsfaktorer:

– Vi gör ett bra jobb ute bland kunderna och har bra medarbetare, det är de som gör jobbet varje dag. Vi hjälper dem så att de kan utföra ett bra jobb och vi håller ett bra informationsflöde med kunderna, blir det fel rättar vi till det. Vi hänger med i marknaden och satsar på utbildning.

Verksamheten har en starkt decentraliserad karaktär – beslutsfattande sker i de lokala enheterna. När Tomas Engsund beskriver hur de jobbar låter det som en lärobok om decentralisering.

– Själva verksamheten ska drivas lokalt, medan vi i ledningen står för stödfunktioner, strategi och utveckling. Vi tror mycket på den lokala närvaron, på Gotland har vi till exempel 18 anställda och säljare på plats, det har ingen annan.

Decentraliseringen betalar sig. I riket ligger Scania liksom Volvo på 40 till 45 procent MA, här lyckas Be-Ge med att ligga betydligt högre, kring 70 procent på tunga sidan.

Orosmoment finns dock– Tomas Engsund lyfter fram konsolideringen i åkerinäringen.

– Vi finns på lite mindre orter, försvinner åkerierna från orterna kan vi tappa kunder.

Lösningen? Att leverera bra så att Be-Ge får affärer framöver, även om kunderna konsolideras på större orter.

Ett andra orosmoln är elektrifieringen med minskat serviceinnehåll.

– Hot eller möjlighet, det kan vara båda. Det kommer att påverka branschen. Vi är stora och har hög kompetens och klarar omställningen, men det är inte säkert att alla gör det. I grunden är det dock bra med förändring och krävande kunder, då måste man alltid vara på tå. Så länge bilarna rullar och vi gör grejer till rätt kvalitet och pris, och hjälper kunderna att minimera ståtider, kommer de till oss, sammanfattar Tomas Englund.

Text Anders Parment

Fakta

Be-Ge Lastbilar är auktoriserad återförsäljare för Scania lastbilar sedan 1941. Försäljning och kompletta serviceverkstäder finns i Oskarshamn, Hultsfred, Vetlanda och Visby.

Grundades: Bolaget bildat 1964

Antal medarbetare: 64 (2020)

Omsättning: 341,7 miljoner (2020)

Vinstmarginal: 3,68 % (2020)

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *