Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen, om att sluta använda begreppet bilmekaniker.
2023 är det fortfarande inte ovanligt att det i en jobbannons står ”Bilmekaniker” när vi i branschen annonserar efter fordonstekniker. För branschens bästa bör vi sluta använda begreppet ”bilmekaniker”.
Vi i fordonsbranschen är sedan ganska länge rörande överens om att en viktig del av problemen med att hitta arbetskraft till våra verkstäder – både för allbilsverkstäder och för märkesverkstäder – beror på att både skolungdomar och deras föräldrar har en förlegad syn på hur det är att jobba i en fordonsverkstad och på yrkesrollen.
En annan sak vi uppfattar att det råder bred enighet om i vår bransch är att den som jobbar i en fordonsverkstad i dag har yrkestiteln ”fordonstekniker”, och inte ”bilmekaniker”.
Hur vi benämner – eller titulerar – ett yrke är faktiskt viktigt, i synnerhet för oss i fordonsbranschen som slåss mot en förlegad och inaktuell bild av det yrke vi sedan många år har svårt att rekrytera människor till.
För varje jobbannons där vi i fordonsbranschen annonserar efter en fordonstekniker men titulerar jobbet ”bilmekaniker” riskerar vi tyvärr att bidra till att sprida en förlegad bild av jobbet.
Men en fordonstekniker gör ju även mekaniska jobb – byter bromsok, sensorer och turboaggregat. Ja, det gör en fordonstekniker, men eftersom en allt större del av jobbet handlar om att göra andra saker – felsöka, diagnosticera och jobba i elsystemet och elektroniken – blir ”bilmekaniker” en alltmer missvisande titel för yrket.
Vi tycker det är värt att påpeka att det vi i fordonsbranschen vill lyfta fram när vi marknadsför yrket ”fordonstekniker” är att det är en mycket avancerad yrkesroll som bitvis faktiskt är jämförbar med ingenjörens.
Då torde fordonstekniker vara den överlägset bästa yrkestiteln vi kan använda. Låt oss alla enas kring det, och se till att vi också använder denna titel när vi annonserar efter folk till våra fordonsverkstäder.
Lars Bergmark
Vd Svenska Fordonsbranschen
Kommentera