Wayke säljer mjukvarulösning till Norge. ”Ett kvitto på att vi har gjort rätt”.
Wayke, som startades 2016 av MRF, har en rad produkter inom sitt paraply:
e-handel av bil, AI-baserade värderingstjänster, berikning av bildata, processtöd och begagnatbilshantering, publiceringstjänst för en mängd olika kanaler och webbplatser.
Deras så kallade SaaS-lösning, vilket betyder att man tillhandahåller mjukvara som gör det möjligt för användarna att ansluta till och använda molnbaserade appar via Internet, säljs nu till Norge.
Där har bilbranschen gått samman för att digitalisera bilhandeln genom nytt gemensamt bolag som heter Drive.
– Vi har inspirerats av den resa som bilhandeln gjort med hjälp av Wayke på andra sidan gränsen och vill påskynda den norska bilbranschens digitalisering genom att erbjuda samma lösningar här, säger Stig Morten Nilsen, vd på Norges Bilbransjeforbund, NBF och styrelseordförande i Drive.
Drive, som har en bred ägarbild bestående av både mindre handlare och de stora koncernerna, ska abonnera på den mjukvara som Wayke har utvecklat under de senaste fem åren. I leveransen finns hjälpmedel för begagnatbilsprocessen, e-handel, värderingstjänster, webbplatser och komponenter som hjälper bilhandlare i deras digitala närvaro.
Det finns också stora möjligheter att jobba med data och värdefulla insikter.
– Norrmännen har följt vår resa noggrant, vi har haft dialog under lång tid och nu stod stjärnorna rätt för att göra den här satsningen. Samarbetet ger även stora fördelar för vår fortsatta utveckling och därigenom också för vår vidare utlandsexpansion, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
I dagsläget finns över 50 procent av Waykes utbud tillgängligt för digitala köp och lösningarna används av stora delar av den svenska bilbranschen.
– Vi har slitit i sex år och förstås mött många röster som inte har trott på det vi gör, men nu har vi ett kvitto på att vi har gjort rätt. KPMG har nagelfarit vår teknik och kollat efter brister inför den här affären, och nu har vi verkligen avgjort den med flaggan i topp, fortsätter Martin Fransson.
Tommy Letzén, vd på MRF, instämmer:
– Att marknadsplatsen Wayke fungerade bra visste vi, men här kommer ett erkännande för den digitala utvecklingshubben, att vi ligger i framkant inom digital utveckling. Att ha tillgång till datan och använda den rätt är enormt viktigt, och att andra marknader ser samma behov som vi vad gäller data och bakomliggande system är ett styrkebesked.

Bild från Bytbil.com
Kommentera