MRFs bilhandelsansvarige Klaus Silfvenius ger sin syn på läget för bilhandeln just nu.
”Registreringarna av nya bilar visar att det står ganska bra till ute hos handlarna. Oktober månad visar en uppgång med över 10 procent jämfört med samma månad förra året och sett över hela året är det en uppgång med nästan 4 procent. Mobility Swedens prognos för året pekar på 280 000 nya bilar och 45 000 lätta lastbilar vilket är väldigt högt. Begagnathandeln går som tåget, upp 12,4 procent jämfört med oktober förra året och ackumulerat är det också positiva siffror, drygt 2 procent bättre än 2022 så här långt.
Ändå fasar handlarna, men för vad? Nybilsförsäljningen går väldigt trögt i dessa ekonomiskt tuffa tider. Mobility Sweden uttryckte det som att nyförsäljningen av elbilar till privatpersoner är iskall. Det betyder att 2024 inte kommer att bli ett lika roligt år för handlarna, det som säljs nu ska levereras om tre- nio månader. Enskilda handlare vi talat med pratar om allt från -30 till -50 procent i orderingång. Det blir kämpigt att få runt verksamheten på det så begagnat blir en viktig faktor att hålla i gång verksamheten med.
Riddermarks bil förstärker sin position som Sveriges största handlare av begagnade bilar och har i oktober över 10 procent av marknaden. Näst störst är Hedinkoncernen med 7,1 procent av marknaden, trea är Din Bil med 6,2 procent , fjärde är Bilia med 4,9 procent och femte störst är KVD med 3 procent .
Starkast av dessa växer Riddermark som ökat sin andel i oktober med 70 procent jämfört med samma månad för ett år sedan och ackumulerat för året har de växt med 31,3 procent, det vill säga att de tar för sig en ordentlig andel av kakan.
Ackumulerat för 2023 är åter Riddermark störst med 8,2 procent av marknaden med Hedin som näst störst med 6,5 procent , Din Bil med 5,7 procent Bilia 5,0% och Kamux 2,6 procent . Kamux är den spelare som backar, med ca 4 procent för året hittills, övriga ligger kring samma marknadsandel utom Hedin som ökar drygt 3 procent och givetvis Riddermark som nämns ovan.
Bland modeller har Volvo V60 tagit tronen från Volkswagen Golf som mest sålda begagnade bilmodell, även Volvo XC60 flåsar golfen i nacken. Därefter följer Passat, Volvo V90 och Kia Niro som är den stora vinnaren som ökar i volym med över 100 procent för oktober-23) mot oktober-22.
Vad gäller bränslen ser vi tydliga förändringar i oktober. Bensin är fortfarande största bränsle med en marknadsandel på 33,6 procent men tappar ungefär 6,4 procentenheter, diesel är fortfarande näst störst med 29,8 procent av marknaden men tappar 7,2 procentenheter, laddhybrider är tredje störst med 14 procent av marknaden, en ökning med 5,6 procent nheter. Elhybriderna utgör 12,4 procent , en ökning med 3,5 procentenheter, elbilarna utgör nu nästan 10 procent av marknaden. Gas, etanol och övriga bränslen utgör idag tillsamman under 1 procent av begagnatmarknaden.
Vi har alltså en ordentlig ökning inom framför allt laddbara fordon samtidigt som marknaden i sin helhet ökar. Det borde innebära att det är på laddbart man ska satsa som handlare men så enkla slutsatser kan man inte dra. Uppgången på laddbart är främst knuten till ett kraftigt ökat utbud begagnade laddbara fordon. Säljare uppger att bensin är lättast att sälja, men det är också det säljarna kan allra bäst vilket kan lura sinnet.
Vad har vi då att vänta? Ökade registreringar av nya fordon under november och december, vi är inne i den klassiska slutruschen av året och dessutom tömmer vi det sista av försäljningen från 2022-11-08 när regeringen med mindre än ett dygns varsel meddelade att klimatbonusen skulle upphöra. Vi kan också vänta oss att 2024 börjar acceptabelt men sedan kan vi nog få se att det sinar i ladorna och kunderna håller hårt i sina pengar. När kommer det då en ljusning? Det beror på vår riksbank. Historiskt har det varit så att en räntesänkning läser ut det kraftigaste uppdämda behovet. Köpare som i dessa räntehöjningstider är osäkra väntar och väntar. Een utplanad ränteprofil ger andrum men när första sänkningen kommer kan vi vänta oss att kunderna återkommer till nybilshallarna. Till dess gäller det att hålla begagnathandeln igång och ta hand om kunderna på verkstäderna.”
Det heter Riddermark Bil , inte Riddermarks