Handlaren som lyckas digitalt

Fordonsbolaget i Upplands-Väsby norr om Stockholm automatiserar alla processer, från begtester, rekond och tvätt till bokningar, säljavtal och fakturering. De har till och med själva utvecklat ett ”Bygg din Honda”-program. Allt går igenom det egna systemet. Det vinner massor av tid, bilarna kan skickas ut snabbt och personalkostnaderna på andra avdelningar minskar.

Kaxigt så det förslår av en Honda- och beghandlare som, sedan de började sälja online för drygt två år sedan, har sålt mer än 500 bilar på nätet. Den dyraste var en Ferrari F12 Berlinetta för 2,2 miljoner som levererades till Skåne. I deras så kallade distanspaket ingår två års garanti och två veckors öppet köp med fri leverans och returrätt inom 30 mil.

– Max fem procent ångrar sig, säger Danny Attar som är en av tre delägare.

Digitaliseringsprojekt i den omfattning som Fordonsbolaget har slagit in på låter sig inte göras utan investeringar – cirka två miljoner budgeteras årligen på it- och marknadsavdelningen där sju personer jobbar heltid och programmerare från Indien och Montenegro anlitas. Det är ett ungt team. Operative chefen Christian Dovrell är 34, marknadschefen Pierre Nordström bara 22.
De är enormt aktiva i sociala medier. Så fort ett inbytesobjekt kommer in skjuter marknadsavdelningen ut en annons på olika kanaler.

– Bilderna ska vara sjukt bra, säger Pierre Nordström, som också är fotograf.
Ofta används rörliga bilder, ibland tagna med drönare. På Youtube ligger många filmer, varierande och överraskande – en pickup körd i skogen, en instruktionsfilm om hur en folierad bil ska tvättas, värstingbilar.
– Men verkstadsklipp är lättast att få konvertering på, säger Pierre.

Instagram Stories nyttjas, Q&A-frågestunder också och influerare. En alpin skidåkare fick åka i en Audi R8, vilket gav 78 000 visningar på Youtube.
Det ska sägas att Fordonsbolaget också gör direktutskick postalt, senast ett serviceerbjudande med kampanjkod till Hondaägare som uppskattningsvis renderade ett ordervärde på 300 000 kronor.

Några exempel på deras digitala finesser:

o E-signering för kunder via sms och e-post.

o Utbetalningar vid inköp.

o Betalningslösning via sms vid försäljning till privatkunder.

o Uppgifter om kunder hämtas automatiskt i systemet.

o Koppling till ett ”marketing automations”-system för uppföljning till kunder.

o Koppling till annonsplatser, exempelvis Blocket och Wayke samt andra annonsplatser, även utländska.

o Koppling till webbsida samt sociala medier för retargeting.

o Carfax för att hämta fordonshistorik.

o Bokning av transport från systemet vid köp på distans.

o Kopplingar till finansbolag för kreditupplysningar.

o Automatiserad logistikkedja.

Pierre Nordström, ung marknadschef, med en upphängningsanordning som stabiliserar filmkameran när det gungar och svänger.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar