Här är VW:s nya profil

Det är så mycket mer än en logga, en helt ny varumärkesdesign, som har avtäckts i samband med att ny eldrivna ID.3 premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt.

Volkswagens designteam torde ha jobbat länge med omprofileringskampanjen som ska ta märket in i en elektrisk, uppkopplad och koldioxidneutral framtid.

Den nya logotypen är mer avskalad och har en platt tvådimensionell design – modernare, tydligare och enklare, lyder idén. Dessutom flexiblare med fler färgvariationer och framför allt anpassad till digitala plattformar.

70 000 logotyper kommer att bytas ut. Först ut med den nya profilen blir fanläggningar och återförsäljare i Europa, därefter följer Kina i oktober. Implementeringen utförs sedan stegvis i resten av världen nästa år. Vid halvårsskiftet nästa år ska allt vara slutfört. Totalt berörs 171 marknader. Vid 10 000 återförsäljar- och servicepartnersanläggningar runt om i världen.

”Kostnaderna för återförsäljarna kommer att hållas så låga som möjligt. Rent arkitektoniskt kommer det inte bli några förändringar av interiörerna hos återförsäljarna”, sägs det i pressmeddelandet.

Volkswagen vill associeras som ”mänskligare, livfullare och mer autentisk”. Ljus ersätter krom och det ska kommuniceras även med ljud. Mansrösterna, som presenterar bilarna, kommer på de flesta marknader att byts ut mot en kvinnoröst – ”varm, trygg och mjuk”.

Den nya varumärkesdesignen kommer att appliceras både för personbilar och transportbilar.

Loggan blir renare, färgerna mer flexibla.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *