Här blir bilarna som nya

Bilförmedlaren Peter Bengtsson på YouCars i Halmstad vet hur man säljer lagerbilar genom att modifiera dem.

YouCars i Halmstad ligger mitt i stan i bottenvåningen på ett företagshus. Vindarna från havet får företagets flaggor att stå i givakt. Det här är ”företaget för speciella kunder med speciella önskemål”. Helt klart är många av Peter Bengtssons kunder kapitalstarka. En del är hallänningar, andra är sommarhusägare från storstan.

YouCars ser ut som en butik med en garageport. Inne på kontoret trängs ett tiotal bilar med några centimeter emellan och man får gå försiktigt. Utanför lokalen står ett antal bilar på gräset längs en genomfartsled till Tylösand.

Han har slagit sig in på trenden att wrappa och foliera bilar för att få ett unikt utseende, en trend som vuxit sig stark internationellt. Men det handlar också om annan typ av modifiering.

– Jag stajlar bilar och gör bra avtal. Det gäller att vara ödmjuk, lyssna på kunden och ge alternativ. När jag köper en bil ser jag direkt om något måste fixas. Kanske måste rutorna tonas eller fälgarna bytas. Det behövs inte stora förändringar för att bilen ska lyfta flera snäpp, säger Peter Bengtsson.

– Avbetalningarna är 90 procent av affären. Jag erbjuder olika kreditalternativ. Jag är inte bunden till ett bolag utan undersöker bästa alternativ. De flesta får det bättre genom att lägga 100 000 kronor kontant och sedan ta resten som avbetalning.

Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är som gör att Peter Bengtsson lyckas sälja bilar som andra inte lyckats kränga. I dag lever han till viss del på de bilar som står längst in i återförsäljarnas hallar och som inte säljs. Han stajlar, modifierar, flyttar fram och säljer.

­– När återförsäljarna blir för stora blir varje bil ekonomi. Om en bil stått för länge måste man göra något, förklarar han.

Kronobergs bilaffär i Småland är ett av företagen som samarbetar med Peter Bengtsson. Försäljningschef Kent Johansson säger att YouCars förmedlar flera bilar i månaden för deras räkning.

– Det är förmedling åt båda hållen, men främst köper Peter Bengtsson begagnade bilar av oss och förmedlar till sina kunder. Han hittar bilar på vår hemsida och har ofta en tanke med hur de kan fräschas till. Det händer också att han hittar bilar som varit osålda länge och säljer efter att de stajlats om.

– Bilförmedling verkar öka, kanske eftersom det är brist på begagnade bilar på marknaden, säger Kent Johansson.

Tydligt är att Peter Bengtsson helt går åt sitt eget håll. När andra säljer streamline, säljer Peter Bengtsson bilar som inte liknar några andra. När andra försöker sälja bilar online föredrar han fysiska möten.

– Jag sitter länge framför datorn och hittar nya bilar hos återförsäljare och har redan då en idé vad jag ska göra med dem.

Året har gått bra trots coronan. Under sommaren förmedlade Peter Bengtsson 40 bilar i månaden. I höstas lite färre. Det blir i snitt en leverans varje dag.

I början gjorde han själv hela verkstadsjobbet, men i dag tar han in mekaniker som fixar fälgar, folierar och tonar rutor. Förutom sig själv har han hjälp av Kevin Thein som säljare ett par timmar om dagen.

Inte förvånande är han inte positiv till onlineförsäljning.

– Om alla bara ska ha dussinbilar förstår jag det, men jag kommer aldrig att börja med försäljning online. Det ska vara en upplevelse att köpa en bil. En annan sak är att jag har mina bilar upplagda på hemsidan.

Skattesystemen med bonus malus och WLTP är inte heller något som gynnar affärerna. I stället vill han fokusera på exklusiv förmedling.

– Man måste vara annorlunda. Bjuda på en upplevelse. Visa kunden vad som går att göra med bilen. Hur ni tillsammans kan skapa en helt egen bil till kunden enligt egna önskemål, säger han.

 

Text och foto Maria Eriksson

 

Så säljer du en ”osäljbar” lagerbil

o Byt fälgarna, kanske från 21 tum till 24 tum

o Byt till lägre däck

o Sänk bilen

o Bredda bilen så fälgarna går ut med hjulhuset

o Tona rutorna

o Foliera

o Foliera/wrappa listerna och avlägsna all krom

o  Sätt in gula/röda bromsok i fälgarna

 

 

 

 

 

Nella Bergström

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *