Bestronics vardag är avancerad felsökning som de allra flesta verkstäder tackat nej till eller gått bet på. Grundaren Remigijus Jucas drömmer nu om en framtid där han får utbilda fordonstekniker i allt det nya.
Text och foto Pierre Kjellin
Remigijus Jucas från Litauen har jobbat med bilar i hela sitt yrkesverksamma liv. Han är delvis självlärd och började plocka isär motorer och apparater redan som liten. Ett av de första privata projekten han gav sig på när han 2014 hade flyttat till Sverige var att konvertera en automatväxlad Volkswagen Caddy till manuell.
2016 startade han Bestronic AB i en liten lokal utanför uppländska Knivsta, där han och en kollega från Litauen började ta sig an svårdiagnosticerade bilar. Verksamheten växte och de flyttade snart in i en större lokal i Knivsta och anställde en till, även han från Litauen.
– Det är hopplöst svårt att få tag i en tekniker som för riktigt duktig på fordonsel och fordonselektronik, säger Remigijus Jucas.
Han har letat aktivt efter folk att anställa allt sedan han startade verkstaden och många har fått komma och provjobba genom åren.
– Bekymret för oss är att vi behöver personer som inte bara är skickliga på felsökning och el och elektronik, utan som även är hängivna, nyfikna och som inte ger sig förrän problemet är löst. Ska man jobba hos oss ser vi gärna att man är genuint intresserad av bilar och teknik, förklarar Remigijus Jucas.
Remigijus Jucas delar sin tid mellan arbetet i verkstaden och administration och kundhantering, medan hustrun Gitana Jucas sköter administration och IT. Nyligen utökade man med en fjärde tekniker i verkstaden – en yngre fordonsteknikerutbildad som under en längre tid har jobbat med bland annat entreprenadmaskiner.
– Det är bara en fördel med någon som har erfarenhet av andra fordon.
Bestronic, som i dag huserar i lokaler i södra Uppsala, får konstant långt fler förfrågningar än man hinner ta sig an. Det innebär att en del av jobbet handlar om att sålla bort kunder och jobb man inte vill ha.
– Vi säger nej till många. Vi försöker undvika kunder som små bilverkstäder och små bilhandlare. Det är för att minska risken att få bilar med fel eller skador efter bristfälligt eller felaktigt gjorda reparationer och kunder som klagar på vår prisnivå, förklarar Remigijus.
Många av Bestronics kunder är privatpersoner. De har i regel blivit rekommenderade av andra och är ofta tacksamma för att få hjälp och klagar sällan på priset.
Den andra huvudkategorin kunder är stora bilhandlare och försäkringsbolag.
– Vi vill helst jobba med större aktörer som bilhandlare och försäkringsbolag –stabila aktörer som jobbar långsiktigt, säger Jucas.
Han när också en dröm om att i framtiden kunna jobba åt branschen med att utbilda fordonstekniker, ge dem inspiration och fördjupade kunskaper i bland annat avancerad felsökning och analys.
De vanligaste märkena på Bestronic är tyska.
–Mercedes, BMW, Porsche, VW groups bilar och andra exklusiva bilmärken dominerar. Vi får nästan aldrig förfrågningar om hjälp med Toyota, Lexus eller något annat av de japanska bilmärkena.
Även om det bara står personbilar och lätta lastbilar på parkeringen utanför Bestronics lokal har man inte dragit sig för att hjälpa kunder med traktorer eller grävare. Remigijus Jucas berättar:
– För några år sedan hörde ett försäkringsbolag av sig och undrade om vi kunde titta på en cirka 20 år gammal traktorgrävare som stått hos ägaren i ett år, efter brand i den stora säkringsdosan och ett kretskort som styr alla lampor, tändningen och en massa funktioner.
Enbart transporten av traktorgrävaren till verkstaden tog nästan en hel dag där tre olika bärgningsfirmor och en lastbilstrailer var inblandade.
– Den gick inte att bogsera, alla hjulen var låsta, påpekar Remigijus Jucas och fortsätter:
– Vi skulle nog inte ta på oss ett jobb av den kalibern idag. Men vi gjorde det för att vi ville visa kunden vad vi kan och har kapacitet till. Dessutom drivs vi lite av att ta oss an ”omöjliga uppdrag” och nya prövningar.
Några vanliga jobb hos Bestronic
Olika typer av jordfel, kontaktfel, kabelfel eller oxiderade kontaktstycken, orsakat av slitage/ålder eller kvalitetsbrister.
Programmering av mjukvara till bl a begagnade styrdon
Reparation efter vattenskador orsakade av t ex dåligt fastsatt vindruta eller läckage i baljan i vindrutans nederkant
Reparation av skadad kabelstam/bygge av ny kabelstam
Kommentera