I Motorbranschen i april

Nummer 4 av Motorbranschen distribueras under vecka 15. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration du också så får du ditt eget exemplar i brevlådan! Här är smakprover ur innehållet:

Obs! Fortfarande tid att tävla!
Det blev fel tävlingsperiod för vår utlottning i marsnumret. Men det finns fortfarande tid, fram till 10 april, att tävla om 8 vattentäta mobilfodral från Kikkerland Design. I aprilnumret har vi en ny utlottning.

Så blir vi mer hållbara!
Vi har blivit bättre – men det räcker inte! I aprilnumret ger vi input hur du kan vässa ansträngningarna att bli sundare långsiktigt – såväl miljömässigt som socialt och ekonomiskt.

Arvers rena samvete
Ny Arver Lastbilar i Norrköping är byggt med gediget hållbarhetstänk, från miljöhänsyn till god tillgänglighet och miljövård. Och här finns en akutmottagning för lastbilarna.

Berners – framtidsvisionärer
Berners strävan mot ökad hållbarhet avtar aldrig. Just nu investeras alla riskfällor bland kem-produkterna och avfallshanteringen är fullt utbyggd.

Länge leve delarna
Få saker är så energieffektivt som att laga bildelar i plast. Därtill är det lönsamt. Nu borras tekniken in mer och mer på att laga de icke synliga plastdetaljerna. Här finns jättestora potentialer.

Specialverkstäder
Ny teknik kräver nya verkstäder. Vi har talat med två av dem, en som är inriktad på att serva biogaslastbilar och en annan som lagar batterier.

Ständigt bedömd
Vad gör du när glåporden haglar på sociala medier? En expert ger råd om hur du ska förhålla dig i en tid då tyckanden sprids med vindens hastighet på nätet.

Vad kunderna rankar högst
Vare sig det handlar om bilhandel eller verkstad – bemötandet graderas högst bland dina kunder. Sedan, när det gäller exempelvis din hemsida eller möjligheten till lånebil, skiljer det sig en del mellan städerna. Allt enligt vår konsumentundersökning.

Vill minska mansdominansen
Vi åkte över sundet för att träffa AutoBranchens vd Gitte Seeberg som vill öka kvinnorepresentationen i Danmark. En undersökning visade att nio av tio i branschen är män.

Tre importörer av samma märke
Två bilmärken importeras av tre olika generalagenter i Sverige. Hur fungerar det? Vår reporter tar pulsen.

Mercedes-Benz nya avtal
Vad tycker handlarna när återförsäljaravtalen har ersatts av agentavtal och marginalsystemen har bytts mot provision? Vi berättar!

Ordnade konstloppis i hallen
Läs om försäljningschefen som öppnade bilhallen för konstloppis och samtidigt fraktade dit en antik barnkarusell som han har i sin ägo.

Turné i verkstadsdjungeln
Vår krönikör Anders Parment botaniserar bland märkes- och fria verkstäder när bilen ska servas. Han jämför priser men också andra parametrar.

Glöm inte vår webb!
Här på motorbranschen.mrf.se hittar du nya notiser och artiklar varje dag som inte finns i tidningen.
www.motorbranschen.mrf.se

Vinn!
Vi lottar ut 3 böcker av nya boken ”Volvos revansch”. Vill du vinna – kolla in vårt aprilnummer!

Läs också om …
… krönikekritik mot ”den gröna skatteväxlingen”
… experternas kloka råd, bl. a när en kund helt sonika lämnade sin bil på parkeringen
… hur lång tid tre kunder tar på sig för att köpa bil.
… jätteordrar på 62 000 bilar
… vad som händer framöver
… vilka som har bytt jobb och tagit upp nya märken
… stölder av registreringsplåtar
… en Cabaskonkurrent på ingång
… en skola och ett företag som krokat arm
… fejsliftade modeller på Motorplock
… hur tre kolleger ser på branschens utveckling
… hur Uber konkurrerat ut de gula taxibilarna i New York.

Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar