I Motorbranschen i december

Nummer 12 av Motorbranschen distribueras under vecka 50. Om du inte redan är abonnent, teckna en prenumeration så får du ditt eget exemplar i brevlådan! Här är smakprover ur innehållet:

Årets stjärnföretag
Genom grundläggande analys vaskar vi för andra året i rad fram Årets tre stjärnföretag i branschen – bästa personbilssäljaren, bästa lastbilsverkstaden och bästa verkstaden. I decembernumret kan du se vilka det är.

Topplistorna
Vi utser inte bara de bästa, vi har också tio-i-topplistorna för de vassaste personbilshandlarna och verkstäderna. Och de fem bästa på lastbilssidan. Det är listor med gedigna företag där inga ’one-hit-wounders’ tar sig in. Generellt kan sägas att begagnathandeln klarar sig bättre än nybilshandeln, skadeverkstäderna bättre än serviceverkstäderna och Scaniahandlarna bättre än Volvohandlarna.

Mästare i multi brand
Vi porträtterar en verkstadsägare som är auktoriserad på tjugo märken – och samtidigt allbilverkstad. Läs om hans filosofi och hur han ser på elbilarnas intåg på verkstaden!

Minikoncept för bilhandlare
En generalagent, som vill ge mer entreprenörskap åt återförsäljarna, erbjuder två nya mini-koncept – försäljningsställen som är lite compact living och som kan utformas lite friare. Vi har besökt en.

Rookies på tillverkarsidan
Det pågår rena hysterin när det gäller elbilar. Nya tillverkare poppar upp som svampar. Vi har letat upp åtta väldigt oväntade av dem.

De vill sälja Byton
Byton är en kinesisk elbil som erbjuder mycket teknologi även för passageraren. Nu förhandlar en svensk återförsäljare om att få sälja den. Men det handlar mer om en agentroll; bilarna ska säljas online.

Spänstig satsning
När återförsäljaren byggde nytt förra gången för sex år sedan kallade han hallen för ”Europas största i ett plan”. Nu satsar han 140 miljoner på en utbyggnad och efterlyser klara besked från generalagenterna.

Hetast på eCarExpo
Vi rapporterar om de bästa nyheterna på elbilsmässan som precis ägt rum i Göteborg och som snart kommer till Stockholm.

”Okej, att debitera
 förbrukningsmaterial?”
Våra experter svarar på den från en servicemarknadschef. Och andra frågor om kunder som har servat sin bilar själva, om en motoroptimerad begbil som vållat köparen problem, vad som är fackmässigt och inte, om en kund ska ha ersättning för sveda och värk med flera.

Vilka minglade var?
Eventen har avlöst varandra. Vi har 30 mingelbilder, med betydligt fler personer på, från två tillställningar.

Påkostad lastbilsmässa
Vår utsände besökte NACV – den förmodligen mest välbyggda och påkostade lastbilsutställningen någonsin i Nordamerika. Läs vilka som ställde ut, vad som sas och vilka trenderna var.

Tävla och vinn!
Vi lottar ut 5 Classic car-kalendrar i decembernumret.

 Läs också …
om en ny crème de la crème-hall
om fejkade trafikolyckor
om pågående koldioxiddebatter
vad Parment skriver om servicepriser
vad Joachim Due-Boje tänker om långtidsvärdet på en kund.
vad kunderna frågar efter
hur kunderna rustar för vintersäsongen
hur den amerikanska tio-i-topp-listan för lastbilar ser ut
hur rekryteringsbehovet förväntas se ut framöver
vad som händer framöver.
om folk i branschen, vilka som prisats, utökat, lagt ner och bytt jobb.

Vad vill du läsa i Motorbranschen? Tipsa oss gärna!

 

Ing-Cathrin Nilsson

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade artiklar