RN Nordic ställer orimliga systemkrav på multimärkesverkstäder, anser verkstadskedjan Min bil. Nu ligger ärendet för beredning hos Konkurrensverket.
Verkstadskedjan Min bil har anmält importören RN Nordic till Konkurrensverket efter att de ställts inför bland annat systemkrav, som de anser vara i strid mot konkurrensreglerna.
DMS står för Dealer management system och är ett informationssystem för att administrera dokument och annan elektronisk media. Systemet innehåller information om kunder, fordon, försäljning, service, lager och ekonomi.
Det finns ett flertal olika DMS-system för verkstäder och tidigare har verkstäderna själva kunnat välja bland dessa system, så länge allt fungerade. Nu uppges RN Nordic ställa krav på sina verkstäder att de ska ha ett speciellt DMS-system, oavsett vilket system de hade innan. För vissa multimärkesverkstäder kan det innebära att de tvingas jobba med parallella system, vilket innebär stora kostnader.
Min bil i Sätra vill bli auktoriserad verkstad för Renault och Dacia, men nekades av RN Nordic vid senaste ansökningsomgången för auktorisation under hösten 2023. Min bil vill därför ha en juridisk prövning från Konkurrensverket.
– Frågan om huruvida importören kan ställa krav på vilket system som en verkstad ska använda måste redas ut. Det är viktigt att få besked från Konkurrensverket om vem som tolkar reglerna rätt. Om importören tar kommando över valet av DMS-system, tar de kommando över konkurrensen, säger Mickael Persson, vd på Min bil.
Han anser att RN Nordic utnyttjar sin dominerande ställning och tillämpar otillåtna tillträdeskriterier till sin selektiva distribution. Min bil hävdar i sin ansökan till Konkurrensverket att det kan vara ett medvetet förfarande att fördröja auktorisationen, eftersom RN Nordic numera till hälften ägs av Hedin mobility, som bedriver egna verkstäder i närområdet.
Ärendet ligger nu hos Konkurrensverket men är i ett tidigt skede.
– Vi har fått in en anmälan och inhämtat synpunkter från parterna, men fallet är ännu på förstudienivå och inte prioriterat för utredning. Det innebär att det håller på att beredas, vilket kan ta lite tid, säger Patrik Lundström, handläggare på Konkurrensverket.
Mickael Persson har sex verkstäder i sin kedja och säger att det inte går att bedriva multiverkstäder om man behöver ett nytt DMS-system för varje märke.
– Om vi tvingas använda det DMS-system som importören kräver innebär det initialt en investering på en miljon per verkstad oavsett om man har en eller 300 anställda, men det stannar inte där. Vi måste få personalen att använda flera olika system och kravet på DMS-system gör det omöjligt för oss att bedriva affärerna som vi gör idag, säger han.
– Med fyra olika märken kan du behöva ha lika många DMS-system. Det blir ekonomiskt omöjligt att bedriva verksamheten.
I och med att det blir färre verkstadstimmar på bilarna, kommer allt fler att öka antalet märken, eller minska verksamheten. Det faktumet aktualiserar frågan än mer.
För Min bils del handlar anmälan inte bara om kravet på DMS-system, utan även att de krav som gör att de nekas bli verkstad inte går att uppfylla eftersom de ännu inte är auktoriserade för Renault och Dacia.
– Vi kan inte ha färdigutbildade tekniker för ett märke innan vi får auktorisation. Det blir Moment 22, säger Mickael Persson.
Joakim Sundbom är ombud för Min bil i det pågående fallet.
– När det gäller eftermarknadstjänster ska generalagenterna följa och ha en process för att utvärdera nya sökanden på icke-diskriminerande, objektivt motiverade och kvalitativa krav. Om dessa uppfylls ska man ha rätt att få auktorisation. RN Nordic har på flera sätt hindrat och utestängt Min bil för att få auktorisation på en av verkstäderna, säger Joakim Sundbom.
Han hänvisar bland annat till ett uttalande från EU- kommissionen där BMW och General motors anmälts, efter att de hade ställt krav som ansågs otillåtna på verkstäder.
– EU-kommissionen ansåg att det stred mot konkurrensreglerna, säger Joakim Sundbom.
Sundbom tolkar uttalandet så att det inte är tillåtet att kräva att auktoriserade serviceverkstäder ska använda ett visst DMS-system. Från verkstadens sida yrkar Joakim Sundbom att RN Nordic upphör med kraven, och bara tillåter krav som är icke-diskriminerande, kvalitativa och objektivt motiverade.
RN Nordic hänvisar å sin sida till ett annat EU-fall, som anses prejudicerande. De svarar Konkurrensverket att verkstäder väljs ut enligt objektiva och kvalitativa urvalskriterier, och att ingen diskriminering förekommer. När Min bil ansökte om auktorisation var de en av 37 ansökningar, varav 26 fick auktorisation.
Dessutom anser RN Nordic att EU-reglerna har förnyats och nu är annorlunda än vad de var när EU- kommissionen gjorde sina uttalanden 2006.
RN Nordic anser därför att Konkurrensverket ska avskriva ärendet.
Min bils ombud håller inte med.
– EU-kommissionens ställningstagande anser jag är tydligt. Enligt den tolkningen är det uppenbart och tydligt att kraven strider mot konkurrensrätten, säger Joakim Sundbom.
Att parterna har så olika syn på tolkningen av uttalandet från EU- kommissionen är inget som förvånar Patrik Lundström på Konkurrensverket.
– Det är ofta svårtolkade frågor. Vi kommer att behöva göra en egen bedömning. I en förstudie handlar det om att undersöka om det finns en tillräcklig stark indikation på en överträdelse som vi vill prioritera. Då kan vi besluta om att prioritera ett ärende för utredning eller inte, men där är vi alltså inte i dag, säger Patrik Lundström.
Lite konspiratoriskt kan man fundera över om systemkravet hänger ihop med att importörerna och generalagenterna vill ha större insyn i verksamheten. Eller att begränsa möjligheten för verkstäder att bli auktoriserade.
– Det verkar alltmer bli så att importörer vill att man integrerar det ekonomiska systemet med dem, vilket innebär att de får insyn i företagets bokföring, säger Mickael Persson.
RN Nordic bemöter frågan via mejl:
”RN Nordic har förklarat för Konkurrensverket att det inte är diskussionen om DMS som i Min bils fall är utslagsgivande. Våra återförsäljare och serviceverkstäder arbetar med flera olika DMS-system eftersom de allra flesta av våra återförsäljare och serviceverkstäder har flera märken. De väljer själva vilket DMS de vill använda.”
David Norrbohm är jurist på MRF:
– Så länge man bara har ett märke är DMS-systemet inte ett problem, men för verkstäder med flera märken blir det värre. Vi ser att antalet bilmärken på marknaden ökar samtidigt som många märken har relativt små marknadsandelar, vilket leder till fler multimärkesverkstäder, säger David Norrbohm.
– Vi på MRF respekterar importörernas och generalagenternas kvalitetskrav som ställs på verkstäder, som utbildningar, tillgång på verktyg och olika standarder när det gäller standard- och kvalitet, men inom rimlighetens gräns. Kraven måste hela tiden gå att försvara med vad som uppställs i konkurrensrätten, säger David Norrbohm.
Han är medveten om diskussionen att fler märken önskar mer insyn i företagens ekonomiska system.
– Insyn i verkstädernas bokföring kan exempelvis möjliggöra att verkstäder kan spelas ut mot varandra och i sin tur hindra konkurrensen, vilket i sista hand drabbar slutkunderna, säger David Norrbohm.
Han medger att det är en besvärlig situation för verkstäder som krävs på flera olika system.
– Vi har frågat importörer och märkeschefer hos generalagenterna om vilka krav som ställs gällande specifikt system. Vi har hittills fått in svar från drygt hälften av företagen och nästan alla säger att de inte har några särskilda krav. Det verkar bara vara ett fåtal importörer som ställer krav på ett specifikt DMS, säger han.
– Med hänsyn till den teknik som finns sedan länge med överföring av API:er mellan system blir det allt svårare för detta fåtal importörer att försvara det som ett kvalitativt och nödvändigt krav, säger David Norrbohm.
MRF har skickat ut ett brev där deras uppfattning tydligt framgår: Krav från tillverkare eller GA att en auktoriserad serviceverkstad ska använda ett visst anvisat affärssystem strider typiskt sett mot tillämpliga konkurrensrättsliga regler.
MRF har också varit i kontakt med Konkurrensverket och erbjudit sig att bistå med branschkunskap.
Text Maria Eriksson
Kommentera